Misi SAR QZ8501 disambung pagi esok, kata KEMENHUB

Misi SAR QZ8501 disambung pagi esok, kata KEMENHUB
Indonesia masih berusaha mendapatkan lokasi yang tepat dalam misi SAR pesawat AirAsia QZ8501.
KUALA LUMPUR: Indonesia tekad memaksimumkan penggunaan aset republik berkenaan dalam pencarian pesawat AirAsia QZ8501 yang hilang sewaktu dalam penerbangan dari Surabaya ke Singapura.

Ketua Jeneral Djoko Murjatmodjo dari Kementerian Udara dan Perhubungan berkata demikian ketika diasak wartawan dalam sebuah sidang media mengenai perkembangan misi mencari dan menyelamat (SAR) yang sudah masuk 12 jam dan belum membuahkan hasil.
“Kami akan menggunakan sumber yang kita miliki dalam pencarian ini. Cuaca pada petang ini agak baik namun halangan seterusnya adalah waktu malam.

"Kami akan memberhentikan pencarian buat masa ini dan akan disambung pagi esok," kata Djoko.


Djoko berterima kasih kepada negara-negara jiran yang menawarkan bantuan namun menurutnya, tidak banyak yang boleh dilakukan buat masa ini memandangkan zon pencarian belum dapat ditentukan dengan tepat.

“Koordinat yang kami dedahkan sebelum ini adalah merujuk kepada titik akhir sebelum ia terputus hubungan dengan pihak kawalan trafik udara. Kami masih berusaha untuk mendapatkan koordinat kedudukan sebenar pesawat tersebut,” ujar Djoko menjawab soalan wartawan.

Menurutnya, sejurus koordinat yang lebih tepat mengenai kedudukan pesawat diperoleh, maka pihaknya akan memberi arahan kepada semua pihak termasuk aset SAR dari negara-negara jiran untuk menuju ke lokasi tersebut.