Pasukan Pencari dan Penyelamat, SAR, berharap bangkai pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 yang hilang Ahad lalu dapat ditemui secepat mungkin.

Lapor AFP, sehingga kini pasukan itu telah menemui 16 mayat mangsa serta lebih banyak serpihan dan bahagian pesawat berjaya dipungut.

Ketua Misi SAR Indonesia, Bambang Soelistyo berkata pencarian pada hari ke enam akan tertumpu kepada kawasan seluas 1,575 batu nautika persegi bersama bantuan 29 buah kapal serta 17 pesawat dalam operasi tersebut.

“Ada dua tugas yang menjadi keutamaan ketika ini, pertama adalah untuk mencari bahagian terbesar dari badan pesawat, kedua adalah kotak hitam.

“Penyelam telah bersiap siaga di kapal tentera Banda Aceh untuk melakukan terjunan hari ini, diharapkan agar kita dapat jumpa bangkai pesawat QZ8501 segera,” katanya dalam satu sidang media hari ini.

Sementara itu, pasukan pakar dari agensi penyiasat nahas Perancis dijadualkan tiba hari ini bagi membantu siasatan khususnya untuk mengesan kotak hitam dengan kelengkapan yang sesuai bagi digunakan di kawasan di mana pesawat AirAsia QZ8501 dilaporkan hilang.

Pesawat QZ8501 jenis Airbus A320-200 dilaporkan terputus hubungan dengan menara kawalan udara Indonesia pada 28 Dis 2014, jam 7.24 pagi.

Pesawat yang membawa 162 penumpang dan anak kapal itu telah berlepas dari Surabaya pada 5.35 pagi dan dijadual tiba di Singapura pada 8.20 pagi hari yang sama (28 Dis).

Penumpang pesawat itu terdiri daripada 149 orang warga Indonesia, Korea Selatan (3), Singapura, Malaysia dan United Kingdom (masing-masing seorang).

Pesawat dikendalikan dua juruterbang dan lima petugas kabin.