Kumpulan pertama 45 Bank Berkanun Malaysia telah diiktiraf dengan standard emas dalam kelayakan perbankan di majlis penganugerahan Bank Berkanun pertama oleh Institut Bank Berkanun Asia (AICB)
baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan, AICB berkata, kelayakan tertinggi perbankan itu dianugerah secara bersama oleh AICB dan Institut Bank Berkanun UK, badan tunggal di dunia mampu memberikan anugerah ini.

Sebanyak 15 daripada 45 bank cemerlang itu diiktiraf sebagai felo, berikutan keanggotaan mereka yang sudah bertahun-tahun dengan AICB dan pengalaman luas dalam industri itu, katanya.

"Peranan kami sebagai Bank Berkanun adalah untuk memprofesionalisasi dan mendidik komuniti perbankan ketika kita menuju ke era baharu perbankan.

"Penerimaan mereka terhadap 'program penukaran eksekutif' dan usaha menyelesaikan tugas yang diberikan adalah bukti komitmen dan prinsip yang didokong mereka sebagai Bank Berkanun," kata Pengerusi AICB, Tan Sri Azman Hashim.

Set kelayakan Bank Berkanun itu telah menarik kira-kira 1,500 penyertaan sejak pelancaran rasmi modul bank eksekutif dan bank profesional, dua tahap pertama kelayakan ke arah menjadi Bank Berkanun.

Mulai Januari 2016, anggota AICB yang telah mencapai kelayakan bank profesional boleh merealisasikan aspirasi profesional mereka dengan mendaftar untuk modul Bank Berkanun, katanya.