Pembentangan Belanjawan 2019 adalah peluang yang baik bagi kerajaan baharu untuk memperbetulkan kembali perkara (terdahulu) atau memperkukuhkan kembali perkara asas subsektor ekonomi yang perlu diberi tumpuan, kata seorang ahli akademik.

Dekan Fakulti Ekonomi dan Pengurusan Universiti Putra Malaysia, Profesor Azali Mohamed, berkata Belanjawan 2019 adalah berhemah, terutama sekali dalam menguruskan hutang negara serta terdapatnya kumpulan sasaran tertentu, terutamanya golongan B40 (golongan 40 peratus berpendapatan rendah).

Dari aspek keluaran dalam negara kasar (KDNK) pula, Azali berkata, jika diperhatikan aliran di seluruh dunia, pertumbuhan tidak seperti zaman awal 80-an, yang mana pada masa ini hanya sekitar 3 hingga 5 peratus.

"Keseluruhannya, belanjawan berkenaan memberi satu asas pengukuhan untuk persediaan menghadapi Rancangan Malaysia Ke-12 yang akan bermula pada tahun 2021," katanya kepada Bernama.

"Jika kita boleh mencapai pertumbuhan sebanyak lima peratus pada 2019, bagi saya, ia adalah pertumbuhan yang agak baik, kerana pertumbuhan ekonomi bukan sahaja bergantung kepada permintaan dalaman negara.

"Malaysia adalah negara yang terbuka dari segi perdagangan dan pada masa sama, kita mengharapkan sektor dalaman negara sendiri yang akan juga merangsang pertumbuhan ekonomi," katanya.

Azali berkata, ia juga bergantung kepada faktor luaran, pelaburan langsung asing ke dalam negara yang berkembang dan tiada faktor krisis ekonomi yang biasa.

Faktor lain yang mengambil peranan ke arah pertumbuhan KDNK adalah harga minyak dunia yang mana jika stabil, unjuran sebanyak kurang dari lima peratus akan dicapai pada 2019, katanya.

Azali mengunjurkan harga minyak dunia tidak akan melebihi US$100 setong menjelang hujung tahun ini, jika pengeluar minyak terbesar, negara-negara Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dapat mengawal pengeluaran mereka, dan jika harga terlalu tinggi, ia adalah satu masalah juga.

"Walaupun (kenaikan harga minyak dunia) akan mendatangkan lebih pendapatan (kepada Malaysia), tetapi negara mengimport barangan yang memerlukan input minyak dan harga akan terus meningkat," katanya.

Dari sudut komoditi pula, beliau berkata, kita harus memerhatikan aliran perubahan harga komoditi, bukan setakat pengeluaran negara sahaja.

"Jika harga dunia tidak menjunam, ia akan terus memberi impak yang positif kepada sektor komoditi negara dan harga komoditi berkait rapat dengan harga minyak," katanya.

Mengenai defisit fiskal negara, Azali berkata, ia meningkat sedikit dan jumlah perbelanjaan yang dijangkakan termasuk penangguhan pembatalan projek besar, dapat mengekang defisit.

"Jika ekonomi berkembang sekitar lima peratus, saya berasa defisitnya tidak besar sangat dan terkawal," kata Azali.

--BERNAMA