Pandemik COVID-19 telah mempercepatkan pendigitalan dalam organisasi, menurut kaji selidik dilakukan oleh Deloitte.

Deloitte adalah penyedia perkhidmatan audit dan jaminan, perundingan, penasihat kewangan, penasihat risiko, cukai dan perkhidmatan yang berkaitan.

Sebelum penularan wabak tersebut, organisasi mungkin melihat pendigitalan tidak perlu diberi keutamaan kerana menganggapnya sama ada ia sebagai sebuah misi yang bagus atau mustahil untuk dilaksanakan berikutan cabarannya.

"Bagaimanapun dalam persekitaran penjarakan fizikal, digitalisasi adalah perkara yang penting untuk perniagaan.

"Sudah jelas bahawa organisasi dengan ruang kerja digital dapat mengurangkan gangguan di tempat kerja ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) manakala organisasi yang tidak menggunakan teknologi digital harus menggunakan peralatan digital dengan pantas untuk menyambung semula aktiviti perniagaan," katanya.

Walaupun memiliki ruang kerja digital telah memanfaatkan organisasi dalam berbagai aspek, Deloitte berkata risiko dan pelbagai cabaran mungkin berlaku, ia memberi kesukaran kepada mereka yang tiada memahami sepenuhnya pengaturan perniagaan baharu seperti risiko penipuan dan salah laku.

Menurut kaji selidik itu, Deloitte berkata lebih daripada satu pertiga respons menunjukkan bahawa organisasi mereka telah mengalami insiden penipuan dalam tempoh 12 bulan lepas, atau menjangkakan lebih banyak insiden penipuan dalam beberapa bulan akan datang.

"Oleh itu, setiap organisasi harus bersedia menghadapi peningkatan risiko penipuan.

"Sebuah penerbitan oleh Association of Certified Fraud Examiners (ACFE) bertajuk "Fraud in the wake of COVID-19" baru-baru ini memberitahu bahawa penipuan siber, penipuan oleh vendor atau penjual, dan penipuan menerusi pembayaran sebagai tiga penipuan teratas yang dijangka meningkat dalam tempoh beberapa tahun akan datang," katanya.

-- BERNAMA