Kajian daripada Ernst & Young mendapati pandemik COVID-19 yang melanda negara menyebabkan banyak syarikat mula menyedari kepentingan transformasi digital dalam perusahaan mereka.

Sebanyak 670 syarikat besar dan Industri Kecil Sederhana (IKS) yang mengambil bahagian dalam kajian itu turut menyatakan kesukaran mereka berhubung dengan pelanggan dan pembekal disebabkan infrastruktur komunikasi yang kurang baik.

Menurut kajian itu lagi, antara langkah diambil syarikat besar adalah menaik taraf sistem komunikasi dan menggalakkan pekerja menggunakan panggilan video. Bagi IKS, mereka mewujudkan normal baharu kerja yang menggalakkan penggunaan teknologi.

Bahkan, terdapat IKS yang melabur wang untuk meningkatkan kualiti perisian dan perkakasan bagi membolehkan mereka bekerja dari rumah.

Dalam kajian sama, dapatan menunjukkan rakyat Malaysia dapat beradaptasi dengan baik dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) meskipun berdepan dengan pelbagai cabaran.

Selain itu, majoriti pengusaha dalam kajian itu juga mahukan pembukaan semula ekonomi dipercepatkan dan prosedur operasi standard (SOP) dalam Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) perlu dilonggarkan bagi membantu ekonomi negara.

Dalam mengamalkan normal baharu, pula, ia memerlukan insentif dan polisi bersesuaian. Justeru, responden dalam kajian itu mencadangkan bantuan kerajaan secara langsung dan insentif (geran teknologi, pelepasan cukai dan pelepasan pinjaman) disediakan.

Sementara itu, EY Assurance Leader, Datuk Abdul Rauf Rashid berkata, permulaan kepada pemulihan ekonomi bergantung kepada pembinaan semula kepercayaan dan keyakinan melibatkan orang awam, perniagaan dan campur tangan kerajaan.

“Sektor perniagaan perlu bekerjasama dengan kerajaan untuk memulakan operasi dan aktiviti ekonomi.

“Sementara itu, keperluan yang semakin meningkat dalam keupayaan teknologi yang lebih canggih untuk menghubungkan perniagaan membuatkan dunia beralih ke proses digitalisasi.

“Malaysia tidak boleh ketinggalan,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, kajian itu turut mencadangkan penyelesaian terhadap masalah dihadapi syarikat besar dan IKS dan membahagikannya kepada lima elemen iaitu Kewangan, Pelanggan, Teknologi, Rantaian Bekalan dan Pekerja.

Dalam kewangan, untuk syarikat besar, mereka digalakkan memulihkan kekuatan dan kecairan kewangan akan menjadi langkah pertama yang penting. Selepas itu syarikat perlu mempertimbangkan semula pelaburan, keutamaan pembangunan, termasuk transformasi digital.

Bagi IKS pula, mereka perlu memulihkan aliran tunai pelanggan, mengurus hutang dan peningkatan sistem akan menambahkan beban kewangan dalam jangka masa pendek.

Berikut adalah cadangan penyelesaian dalam kajian tersebut:

Teknologi
Syarikat besar: Ketika kebanyakan syarikat besar mempunyai kakitangan sokongan IT, adaptasi dengan perubahan dan proses komunikasi dalam sistem digital baru akan menjadi kunci.

IKS: Perlu sistem digital yang lebih baik dalam hubungan dengan kakitangan termasuk pelaksanaan komunikasi, alat bekerjasama dan alat latihan yang dapat membantu beradaptasi dengan pantas.

Pelanggan
Syarikat besar: Syarikat besar juga mencari peralihan pantas ke normal baharu, yang akan merangkumi pelaburan penting dalam infrastruktur digital "tanpa sentuhan".

IKS: Sasarkan untuk bergerak pantas ke normal baharu sambil menyesuaikan diri dengan pelanggan baru, pilihan dan jangkaan dari segi penyambungan dan transformasi digital.

Rantaian Bekalan
Syarikat besar: Perniagaan akan memerlukan peningkatan hubungan dan keupayaan yang lebih besar dalam mengurus lebih kompleks dan rantaian bekalan yang pelbagai.

IKS: Memperbaharui bekalan dan bahan perlu menjadi keutamaan. Sistem digital boleh membantu menguruskan inventori yang lebih rumit.

Pekerja
Syarikat besar: Menyesuaikan kapasiti untuk memenuhi permintaan baru akan menjadi keutamaan, bersama dengan memaksimumkan produktiviti dan menukar kakitangan ke cara kerja baru.

IKS: Sasaran utama ialah memperbaharui tempoh masa projek di sebalik penyusunan kerja yang baru dan pengurusan keselamatan pekerja dan pelanggan.