Aliran masuk dana asing dalam aset hutang dan ekuiti Malaysia meningkat pada Jun selepas dua bulan pengeluaran pada April dan Mei, ekoran meningkatkan ketegangan dalam perang perdagangan AS-China.

Dalam notanya pada Isnin, ahli ekonomi kanan United Overseas Bank Bhd (UOB Malaysia) Julia Goh berkata bagi Jun, aliran masuk dana asing dalam bon meningkat RM6.6 bilion dan ekuiti meningkat RM135 juta, manakala pemulihan adalah selari dengan penurunan kadar faedah oleh kebanyakan bank pusat yang meningkatkan semula hasil apabila ringgit mengukuh sebanyak 1.3 peratus berbanding dolar US.

Daripada jumlah ini, Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) memperoleh bahagian terbesar (+RM5.8 bilion berbanding -RM3.8 bilion pada Mei), diikuti bil perbendaharaan (+RM900 juta berbanding -RM10 juta pada Mei).

Kertas hutang lain, Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII) dan sekuriti hutang swasta, mencatatkan aliran keluar bersih.

Sementara itu, beliau berkata perdamaian sementara perdagangan selepas G20, melegakan apabila AS dan China bersetuju untuk kembali ke meja rundingan yang terhenti pada awal Mei.

"Bagaimanapun, kami masih nampak risiko besar, dengan kemungkinan 30 peratus dialog dagangan akan menemui jalan buntu semasa proses perbincangan yang dijangkakan panjang.

"Jika ini berlaku dan tarif tambahan kembali, tekanan penurunan nilai yuan China akan meningkat dan menjejaskan mata wang negara-negara di Asia, termasuk ringgit.

"Bank-bank pusat global dan serantau telah mula meringankan dasar kewangan di tengah tanda-tanda kelemahan ekonomi," kata Goh.

-- BERNAMA