Pertumbuhan Keluaran Dalam Kasar Negara (KDNK) sebanyak 5.6 peratus bagi suku pertama tahun ini, melepasi sasaran 4.5 hingga 4.8 peratus yang ditetapkan, sekali lagi menyangkal kata-kata pembangkang bahawa kerajaan BN gagal dalam menguruskan ekonomi negara, kata Menteri Pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz.

Selain itu, katanya peningkatan jumlah kehadiran pelancong asing ke negara ini pada tahun lepas, iaitu 27.8 juta orang, berbanding tahun sebelumnya iaitu 26.7 juta, turut membuktikan Malaysia masih stabil daripada segi ekonomi, dan politik, untuk terus menjadi destinasi pilihan untuk bercuti.

"Tahun ini dalam bulan pertama, suku tahun pertama, jumlah kehadiran pelancong asing kuncup sedikit tak silap saya, zero point something percent, tapi kita tak bimbang kerana unjuran kedatangan pelancong dari negara China, India, malah dari negara-negara Asean akan meningkat pada suku tahun kedua.

Beliau bercakap pada sesi Kepochi Vol 6 - Bicara Isu Semasa Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, di sini malam ini.

Beliau menjawab soalan daripada hadirin mengenai persepsi bahawa Malaysia di bawah pimpinan kerajaan BN adalah gagal dan sedang mengalami krisis ekonomi yang teruk.

Dalam pada itu, Nazri, yang juga Anggota Majlis Tertinggi UMNO dan Anggota Parlimen Padang Rengas, turut menasihatkan rakyat agar lebih berhati-hati dalam menerima maklumat yang diperoleh daripada laman media sosial.

Beliau berkata pada masa ini, kebebasan menyebar maklumat sering disalahgunakan pihak-pihak tertentu, terutamanya pembangkang bagi memburuk-burukkan segala usaha serta imej kerajaan Persekutuan pimpinan Barisan Nasional.

Dalam sesi, yang berlangsung hampir sejam itu, selain isu-isu berkaitan ekonomi, para hadirin turut mengambil kesempatan untuk mendapatkan penerangan dari Nazri mengenai pelbagai isu semasa, termasuk yang berkaitan politik. - BERNAMA