Facebook bekerjasama dengan perniagaan tempatan dalam menganjurkan acara siaran langsung Facebook selama seminggu bertema "Jaga Jarak, Tetap Meriah dengan Digital Beli Belah", yang akan dihoskan di Laman Perniagaan Facebook dari 13 hingga 17 Mei ,2020 dari pukul 4 petang hingga 7 malam setiap hari.

Pengurus Negara Facebook bagi Malaysia, Nicole Tan berkata berkata kumpulan ini berusaha untuk mengekalkan penjanaan pendapatan bagi perniagaan kecil tempatan, sambil menyemarakkan semangat Ramadan dalam keadaan ketika ini yang belum pernah berlaku sebelum ini.

"Kami berharap ini akan menjadi teladan kepada pengusaha perniagaan untuk membuat rujukan dan belajar daripada memeriahkan sambutan perayaan dan memakmurkan perniagaan dalam talian, sambil menjaga penjarakan sosial," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Facebook berkata penonton juga boleh mendapat maklumat mengenai sumber-sumber perniagaan secara percuma yang tersedia untuk mereka gunakan dalam perniagaan mereka sepanjang tempoh penularan COVID-19.

Pemilik perniagaan kecil yang secara tradisinya menyertai bazar Ramadan di seluruh negara turut terkesan dengan wabak tersebut.

Dalam usaha meningkatkan sokongan yang diperlukan untuk perniagaan ini, Tan berkata Facebook Malaysia bekerjasama dengan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), akan menganjurkan 20 sesi latihan untuk melengkapkan pemilik perniagaan ini dengan kemahiran dan pengetahuan digital yang diperlukan untuk menghubungkan dan memasukkan perniagaan mereka secara dalam talian.

Ketua Pegawai Eksekutif MDEC Surina Shukri berkata syarikat MDEC sentiasa menyokong inisiatif yang memberikan pengetahuan dan kemahiran keusahawanan digital di kalangan perniagaan kecil dan sederhana serta usahawan mikro di Malaysia.

"Dengan bekerja dengan rakan industri global seperti Facebook, melalui pelbagai program meningkatkan kemahiran digital, kami berharap dapat meneruskan usaha kami dalam mempercepatkan agenda transformasi digital negara.

"Ini juga seiring dengan E-Dagang Expo (eDX) yang berlangsung selama seminggu yang telah dianjurkan MDEC minggu ini. Bagaimanapun, tujuannya adalah untuk membolehkan lebih ramai usahawan Malaysia berkembang maju dalam landskap digital di tengah-tengah waktu yang mencabar ini, "katanya.

-- BERNAMA