Iskandar Malaysia mencatatkan pelaburan komited kumulatif keseluruhan RM172.51 bilion dari 2006 hingga Jun tahun ini, demikian kata Pihak Berkuasa Pembangunan Wilayah Iskandar (IRDA) pada Khamis.

Daripada jumlah itu, 50 peratus atau kira-kira RM87.80 bilion adalah pelaburan yang telah direalisasi, katanya.

Ketua Eksekutif IRDA Datuk Ismail Ibrahim berkata pelabur tempatan menyumbang RM105.03 bilion (61 peratus) kepada pelaburan komited kumulatif keseluruhan itu manakala baki sebanyak RM67.48 bilion (39 peratus) datang daripada pelabur asing.

Beliau berkata untuk enam bulan pertama tahun ini, Iskandar Malaysia menerima pelaburan komited keseluruhan berjumlah RM14.38 bilion.

"Ini mencerminkan peningkatan keyakinan pelabur terhadap Iskandar Malaysia ketika ia menuju ke arah objektif pembangunan jangka panjang," katanya dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu diedar pada majlis menandatangani memorandum persefahaman antara IRDA dan enam pihak berkepentingan lain dalam Iskandar Malaysia, selepas mesyuarat ke-17 IRDA yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, di sini pada Khamis.

Ismail berkata Iskandar Malaysia terus memberi penekanan kepada pembangunan lestari merangkumi aspek ekonomi, sosial dan alam sekitar sambil memainkan peranan dalam menyumbang kepada matlamat negara maju dan berpendapatan tinggi, seiring objektif Rancangan Malaysia Ke-11.

IRDA ialah pihak berkuasa kawal selia yang diberi mandat merancang, mempromosi dan mempermudah pembangunan Iskandar Malaysia menjadi metropolis bertaraf antarabangsa yang kukuh dan mapan.

Meliputi kawasan seluas 2,217 kilometer persegi, Iskandar Malaysia merupakan koridor pembangunan ekonomi di Johor selatan.