Felda akan bertindak segera susulan arahan supaya tindakan diambil terhadap mereka yang cuai menjaga kepentingan agensi kerajaan itu dan sayap pelaburannya, Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FICSB).

Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata agensi itu akan mengadakan mesyuarat khas malam ini antaranya untuk membincangkan syor yang dibuat hasil daripada audit forensik ke atas projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC).

"Lembaga Felda menyambut baik arahan supaya tindakan tatatertib dan tindakan undang-undang dikenakan terhadap mereka yang cuai dalam menjaga kepentingan Felda dan FICSB," katanya kepada Bernama hari ini.

Jabatan Perdana Menteri dalam kenyataan hari ini berkata laporan audit forensik yang dijalankan terhadap projek berkenaan menunjukkan terdapat ketidakpatuhan dalam prosedur perolehan dan kecuaian dalam menjaga kepentingan Felda.

Ia berkata Felda diarahkan mengambil tindakan tatatertib dan/atau undang-undang ke atas mereka yang dinamakan dalam laporan audit itu yang didapati cuai dalam menjalankan tugas, salah nyata dan tidak menjaga kepentingan Felda dan FICSB.

KLVC merupakan projek yang sedang dibangunkan Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB) di kawasan tanah milik Felda.

-- BERNAMA