Langkawi akan dijadikan salah satu pintu masuk utama pelancong bagi pembangunan di Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER). Ia berdasarkan peralihan tumpuan Pihak Berkuasa Pelaksana Wilayah Ekonomi Koridor Utara, NCIA dari sektor pertanian kepada pelancongan.

Peralihan tersebut dibuat untuk pembangunan fasa kedua NCER yang berlanjutan hingga 2020. Ia diberi mandat untuk mewujudkan peluang perniagaan dan pelaburan di pulau lagenda itu dalam usaha merealisasikan sasaran pelaburan RM10 billion untuk 7 tahun akan datang.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif NCIA Datuk Redza Rafiq, "Langkawi sangat penting dalam pembangunan Koridor Utara kerana NCIA menjadikan Langkawi sebagai pintu masuk pelancong ke wilayah ini. Ia sebagai salah satu strategi supaya pelancong melapangkan lebih banyak masi di Koridor Utara."

Bagi tujuan berkenaan, lebih banyak aktiviti pelancongan akan diwujudkan bagi menarik pelancong ke kawasan tumpuan lain termasuk Taiping dan Hutan Hujan Tropika Belum-Temenggor.

"Antara perkara yang dimandatkan kepada NCIA ialah dengan menyediakan resort mewah dan menghasilkan suasana meriah di Utara Langkawi," kata Redza dalam temubual eksklusif bersama Astro Awani.

Koridor Utara yang dilancarkan pada tahun 2007 merencana inisiatif pembangunan ekonomi dan sosial di Utara Semenanjung Malaysia, meliputi Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Utara Perak.