Pertubuhan Peladang Negeri Terengganu (PPNT) melangkah setapak lagi ke depan dalam bidang pertanian apabila membuka pusat pemprosesan tinja kambing di Kampung Pelam Hulu Terengganu.

Pengurus Besarnya Sawalludin Ahmad berkata pusat berkenaan yang mampu memproses dua hingga tiga metrik tan tinja (tahi) kambing sehari, diwujudkan dua tahun lepas dengan perbelanjaan modal kira-kira RM10,000.

"Antara tujuan kita membuka pusat pemprosesan tinja ini ialah untuk mengukuhkan ekonomi selain untuk pasaran baja organik," katanya kepada pemberita.

Menurut Sawalludin selain untuk membajai ladang kelapa sawit milik PPNT seluas hampir 200 hektar di Kampung Pelam serta untuk membaiki kesuburan tanah, PPNT memasarkan 32 metrik tan baja organik itu kepada 21 pertubuhan peladang seluruh Kelantan baru-baru ini.

Menurutnya tinja kambing itu dikumpul daripada ladang ternakan kambing yang diusahakan oleh PPNT sejak tahun 2011 lepas.

Ladang itu yang menternak 1,000 ekor kambing mampu menghasilkan tinja sebanyak kira-kira 60 metrik tan sebulan, katanya.

Sawalludin berkata untuk jangka panjang, PPNT mungkin menjalin kerjasama dengan PPN Kelantan dan PPK Jeli dalam projek penternakan kambing.

"Mereka boleh bawa tinja kambing kepada kita, dan kita boleh memproses dan seterusnya kita hantar balik kepada mereka tinja yang sudah diproses," katanya.

PPNT berkemungkinan menggunakan baja organik itu untuk ladang mini vitato yang akan dibuka di kawasan seluas 33.5 hektar di Ru Tapai Setiu, katanya.

Beliau berkata untuk itu, PPNT akan meminta Mardi menjalankan kajian sama ada baja organik itu sesuai untuk tanaman ubi vitato itu.