Sekurang-kurangnya 38 orang terbunuh dalam serangan udara yang dilakukan tentera pakatan diketuai Arab Saudi ke atas bangunan keselamatan yang dikuasai pemberontak di barat Yaman, termasuk sebuah pusat tahanan.

Menurut seorang pegawai pada Ahad, mayat 38 orang itu telah dibawa ke hospital di bandar Hodeidah yang dikawal pemberontak Syiah Huthi dan sekutu mereka sejak akhir 2014.

Pegawai itu, yang tidak mahu dikenali, tidak menyatakan bilangan tahanan yang mati dalam serangan pada Sabtu itu.

Kebanyakan daripada lebih 40 banduan di pusat itu adalah penentang pemberontak Huthi yang disokong Iran, menurut sumber tentera yang hampir dengan pemberontak.

Sebelum ini, sumber hospital dan ketenteraan berkata, bilangan banduan dan pemberontak yang terbunuh dalam serangan udara ke atas bangunan di Zaidia, utara Hodeidah itu, adalah lebih daripada 30.

Di kawasan lain pada Sabtu, serangan ke atas bangunan kediaman membunuh 17 orang dan mencederakan tujuh di bandar Salo, tenggara Taez, menurut media yang dikuasai pemberontak.

Laman web sabanews.net berkata, empat serangan telah memusnahkan tiga bangunan kediaman.

Pakatan yang diketuai Arab itu masih belum mengulas mengenai laporan itu, tetapi seorang pegawai tempatan kerajaan Yaman berkata, serangan udara tersebut telah mengenai tiga rumah yang bersebelahan tanpa sengaja.