Polis Zimbabwe berkata sejumlah 49 orang cedera dalam insiden letupan di perhimpunan politik Presiden Emmerson Mnangagwa pada Sabtu dan angka itu dijangka berubah.

"Kami menjangkakan jumlah itu meningkat kerana sesetengah mangsa mungkin tampil kemudian," kata jurucakap polis, Charity Charamba, kepada pemberita.

Beliau berkata "siasatan menyeluruh" sedang dijalankan di Stadium White City, Bulawayo di mana insiden letupan itu berlaku.

Sementara itu, Presiden Emmerson Mnangagwa berkata satu objek "telah meletup dalam jarak beberapa inci dari tempat saya berada - namun ajal saya belum tiba."

Rakaman video dari Stadium White City menunjukkan satu letupan berlaku begitu hampir dengan Mnangagwa ketika beliau bergerak meninggalkan pentas selepas berucap kepada para penyokongnya.

Beliau telah dibawa keluar dari tempat kejadian sejurus selepas letupan.

Presiden itu berada di Bulawayo, bandar kedua di Zimbabwe yang juga kubu kuat pembangkang, untuk berkempen bagi parti pimpinannya, Zanu-PF, menjelang pilihan raya di seluruh negara pada 30 Julai.

Beliau menjadi calon kegemaran untuk memenangi pilihan raya itu.

Pilihan raya itu merupakan yang pertama di Zimbabwe sejak bekas Presiden Robert Mugabe disingkir pada November setelah 37 tahun berkuasa.

Pilihan raya itu, yang didominasi isu-isu ekonomi, adalah yang pertama bakal dipantau oleh pemerhati antarabangsa sejak 2002.

Mnangagwa telah menyatakan bahawa pengundian akan berlangsung secara bebas dan adil.

Meskipun presiden tidak cedera, dua naib presiden Zimbabwe iaitu Kembo Mohadi mengalami kecederaan di bahagian kaki manakala Constantino Chiwenga lebam di bahagian muka.

Pegawai lain, termasuk pengerusi wanita Parti Zanu-PF, Oppah Muchinguri-Kashiri, turut cedera bersama-sama beberapa anggota kru stesen penyiar rasmi, ZBC, dan kakitangan keselamatan.

Marry Chiwenga, isteri Naib Presiden Chiwenga, turut cedera dan beberapa gambar di media sosial menunjukkan presiden menziarahi beliau di hospital.

-- BERNAMA-NNN-AGENCIES