Polis Thailand telah memulakan siasatan ke atas 60 anggota polis dari empat balai polis di Bangkok kerana menerima 'ang pow' daripada seorang lelaki yang didakwa sebagai pemilik premis perjudian.

Komander Divisyen 7 Polis Metropolitan, Mej Jen Boonyarit Rodma mengarahkan siasatan dijalankan selepas satu klip video menunjukkan anggota polis berkenaan menunggu dan berbaris panjang untuk menerima 'ang pow' menjadi tular di laman sosial negara itu.

Menurut media tempatan di sini pada Sabtu, klip video itu telah ditonton lebih 159,000 kali dan dikongsikan lebih 2,200 kali dalam masa hanya 15 jam sejak ia mula tular dalam laman Facebook Jumaat lepas.

Boonyarit berkata kesemua anggota polis terbabit ialah dari balai polis Taling Chan, Thamma Sala, Bang Yikhan dan Bang Saothong dan beliau juga mengarahkan kesemua ketua balai disoal berikutan insiden yang memalukan itu.

Keempat-empat balai polis terbabit juga telah diarahkan untuk mengemukakan laporan kepada Biro Polis Metropolitan dalam masa satu minggu, kata beliau.

Insiden tersebut berlaku hanya seminggu selepas Timbalan Ketua Polis Nasional negara itu, Jen Chalermkiat Sriworakhan mengeluarkan arahan kepada semua ketua balai polis untuk memastikan anggota bawahan mereka tidak menerima 'ang pow' daripada mana-mana ahli perniagaan Cina.

Beliau memberi amaran bahawa tindakan tatatertib akan diambil jika mereka mengingkari arahan itu. -- Bernama