11 September, genap 17 tahun serangan ke atas World Trade Centre (WTC) dan Pentagon, yang telah mengubah geo politik dunia.

Ia menjadi pencetus kepada perang besar-besaran ke atas keganasan dilancarkan Amerika Syarikat.

Namun begitu, di sebalik apa yang berlaku, keluarga mangsa tetap terus memperingati pengorbanan yang dilakukan insan tersayang mereka.

Setiap tahun, keluarga dan rakan rapat hampir 3,000 mangsa berkumpul di tapak WTC di New York City, untuk mengenang mereka yang terkorban.

BACA: Selepas 17 tahun, stesen subway WTC dibuka semula

Dalam satu majlis berasingan di Shanksville, Pennsylvania, Presiden Donald Trump memberi penghargaan kepada mereka yang disifatkan wira ketika tragedi 11 September.

Orang ramai berdiri di menara setinggi 93 tingkat yang dinamakan Tower of Voices di Flight 93 National Memorial, Shanksville, bagi memberi penghormatan kepada mangsa tragedi 9/11 di Pennsylvania, 9 Sept, 2018. (AP Photo / Fail)

Mesej Trump, Amerika tidak akan lagi tunduk kepada kejahatan, dan beliau akan lakukan segala yang perlu untuk memastikan negara Uncle Sam itu selamat.

"Kita berkumpul hari ini bagi mengenang kehilangan, berkongsi kisah dan menghargai pengorbanan mereka. Pada 11 September, 2001, kumpulan patriot ini berkorban untuk negara.

"Di majlis ini, di bumi suci, kita memperingati detik Amerika melawan semula serangan," kata Trump ketika berucap di Memorial Negara Flight 93.

Pada 11 September, 2001, pesawat United Airlines Flight 93 dirampas pengganas untuk melakukan serangan.

Ia terhempas di sebuah kawasan lapang di Somerset County, Pennsylvania, dalam usaha penumpang dan anak kapal untuk cuba mengawal kembali pesawat itu.

Seorang wanita meletakkan bunga di North Pool pada satu upacara memperingati ulang tahun ke-17 tragedi 9/11, di New York, 11 September, 2018. (AP Photo)

"Kepada ahli keluarga Flight 93, kami sedia membantu anda menangani kesedihan. Anda tidak menangis sendirian. Tangisan anda dikongsi seluruh negara.

"Kami bersedih bersama untuk ahli keluarga yang terkorban di WTC dan Pentagon. Kami hargai kehilangan mereka dengan janji untuk memastikan Amerika selamat," tambah Trump.

Katanya, sebahagian jiwa Amerika bersemadi di kawasan itu, dan sebagai gantinya, wujud satu azam untuk meneruskan kehidupan dalam semangat dan keberanian yang sama seperti wira-wira Flight 93.

"Bumi ini kini satu monumen kepada bantahan Amerika. Memorial ini satu mesej kepada dunia: Amerika tidak akan sekali-kali tunduk kepada kezaliman," katanya.