SEORANG bapa menawarkan buah pinggang miliknya untuk dijual semata-mata bagi membeli sebuah khemah buat keluarganya berteduh.

Jamal Baraoud mempunyai lapan anak yang masing-masing berdepan masalah kesihatan termasuk masalah buah pinggang, tumbesaran, sawan dan pelbagai lagi penyakit, lapor portal en.zamanalwsl.net.

Keadaan dirinya yang tidak mampu lagi untuk bekerja menyebabkan Jamal tidak mampu untuk menanggung kos rawatan, sekali gus menyebabkan dia nekad menjual buah pinggang atau mana-mana organ tubuh yang lain semata-mata untuk melindungi keluarganya.

Di sebalik tawaran itu, Jamal dihujani bantuan daripada orang ramai, namun dia enggan menerima bantuan kewangan, tetapi mahukan rawatan untuk anak-anaknya.

Jamal turut mendedahkan anak-anaknya sudah dua tahun tidak ke sekolah dan tekanan itu menyebabkan dia pernah terfikir untuk membunuh diri bersama kesemua anaknya.

Jamal yang merupakan pelarian Syria sebelum ini bekerja sebagai tukang jahit, namun ditahan akibat menjalankan aktiviti revolusi dan diseksa menyebabkan lehernya patah.

Kisah Jamal dimuat naik wartawan Aref Wedd menerusi akaun Facebook miliknya yang memaaparkan gambar lelaki itu memegang plakad.

“Saya dibuang kerja 27 hari lalu. Saya akan menjual buah pinggang saya untuk membeli khemah sebagai tempat berteduh keluarga saya.

"Saya hanya ada Tuhan untuk mengadu nasib,” tulisnya pada plakad berkenaan.