Taur Matan Ruak menjadi presiden baharu Timor Leste susulan krisis politik yang melanda negara terkecil di Asia Tenggara itu

Ruak atau dikenali dengan nama Jose Maria Vasconcelos GColIH pernah memimpin negara itu selama satu penggal dari 2012 hingga 2017 sebelum digantikan oleh Francisco Guterres.

Ruak merupakan seorang komander dalam perlawanan Timor Leste sebelum menjadi ketua tentera negara sehingga merdeka pada 2002.

Lantikan baharu itu susulan pembubaran parlimen pada Januari lalu yang menyaksikan krisis politik berpanjangan.

Ia berpunca dari ketegangan antara bekas Perdana Menteri Mari Alkatiri dengan ketua pembangkang Xanana Gusmao.

Pada satu pemilihan yang diadakan Mei lepas, Gusmao memperoleh majoriti mutlak.

Pentadbiran baharu di bawah Ruak itu akan melibatkan ahli parti yang diketuai Gusmao, Kongres Kebangsaan untuk Pembinaan Semula Timor Leste, Parti Pembebasan Rakyat dan Parti Khunto yang dianggotai belia.

Penganalisis menjangkakan pentadbiran Ruak akan berdepan cabaran besar, terutamanya melibatkan pengurusan minyak dan gas, isu perbelanjaan besar kerajaan dan lebih utama isu kemiskinan.

Menurut data Bank Dunia, 60 peratus penduduk Timor leste berada di bawah 25 tahun dan dianggarkan sekitar 40 peratus penduduknya dibelenggu kemiskinan.

Justeru antara fokus kini di Timor Leste adalah untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dan mengimbangi perbelanjaan awam terutama melibatkan projek-projek infrastruktur besar.