ANTARA pelbagai berita antarabangsa yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Sabtu, 15 Ogos 2020.

1) COVID-19: Indonesia catat 2,345 kes positif baharu dalam tempoh 24 jam

Bagi tempoh 12 tengah hari semalam sehingga 12 tengah hari ini, sebanyak 50 lagi kematian berlaku, menjadikan jumlah kematian keseluruhan kini meningkat kepada 6,071 orang.

2) COVID-19: Singapura lapor 81 kes baharu termasuk 16 kes import

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan (MOH) Singapura di sini, 10 daripada kes import adalah dari kapal yang tiba di Singapura pada 8 Ogos.

3) COVID-19: India rekod 2.5 juta kes jangkitan

India merekodkan sebanyak 57,381 kes jangkitan COVID-19 dalam tempoh 24 jam menjadikan jumlah kumulatif kes sebanyak 2.5 juta pada Sabtu.

4) COVID-19: Victoria catat penurunan kes tujuh hari berturut-turut

Kes jangkitan COVID-19 di Victoria mencatatkan penurunan dengan merekodkan sebanyak 303 kes baharu dan empat kematian pada Sabtu.

5) COVID-19: Korea Selatan pertingkat SOP

Perdana Menterinya, Chung Sye-kyun berkata, bermula Ahad, pihak berkuasa di Seoul dan bandar-bandar di wilayah Gyeonggi akan menutup semua lokasi yang diklasifikasikan sebagai berisiko tinggi.

6) Malaysia firm on two-state solution to Palestinian-Israeli conflict - Hishammuddin

Foreign Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein said Malaysia's position on the issue of Palestine has always been consistent, whereby it has always rejected the illegal and unilateral action by Israel to implement its plan to annex parts of the Occupied Palestinian Territories in the West Bank.

7) UK luluskan pembelian 90 juta lagi dos vaksin COVID-19

Memetik laporan BBC, ia termasuk enam lagi vaksin yang masih dalam percubaan, sekaligus menjadikan jumlah simpanan stok vaksin secara keseluruhan buat negara itu adalah sebanyak 340 juta dos.

8) Kes positif COVID-19 cecah 21 juta di seluruh dunia

Data terbaharu Johns Hopkins University menunjukkan Amerika Syarikat (AS) terus kekal sebagai negara paling teruk terjejas dengan lebih 25 peratus daripada keseluruhan kes dikesan di negara itu.

9) WHO says food safe from coronavirus

The virus was found Tuesday in the Chinese city of Shenzhen during a routine check on samples of frozen chicken wings imported from Brazil, city authorities said.

10) Pengurus R Kelly dihadap ke mahkamah ugut lepas tembakan, kesalahan seksual

Ugutan tersebut turut menyebabkan proses evakuasi terpaksa dilakukan selain pembatalan tayangan dokumentari yang memaparkan tuduhan terhadap penyanyi tersebut yang melakukan kesalahan seksual.