Bahang perang perdagangan yang diapi-apikan Washington ke atas Beijing tidak akan membuatkan Amerika Syarikat (AS) ‘kembali hebat’ sepertimana slogan yang dipegangnya.

Pemerintah China beranggapan, perang dagang itu tidak akan menjadikan AS ‘great again’ malah hanya akan memusnahkan ekonomi Amerika sendiri.

China juga menegaskan, meskipun negara itu mahukan penyelesaian menerusi sesi rundingan, hal berkaitan prinsip-prinsip teras tidak akan dikompromi.

Kenyataan terbaru daripada Beijing itu pula dilihat sebagai menambah ketegangan antara dua gergasi ekonomi dunia itu, sekali gus membuatkan pasaran global dalam keadaan tidak menentu.

Dengan rundingan perdagangan yang tidak berjalan dengan baik, persengketaan itu semakin memuncak sejak minggu kebelakangan ini.

Antaranya apabila Presiden AS Donald Trump mengenakan tarif baharu bagi barangan import dari China, selain meletakkan syarikat Huawei dalam senarai hitam atas alasan menjaga aspek keselamatan negara.

“Langkah mengenakan tarif baharu itu tidak membantu pertumbuhan ekonomi Amerika. Sebaliknya, mereka menjejaskan ekonomi mereka sendiri,” ujar pemerintah China seperti yang dilaporkan dalam media tempatan.

China memberi contoh, langkah itu hanya akan meningkatkan kos produksi dan harga konsumer di Negara Uncle Sam itu.

Washington dan Beijing menyambung peperangan perdagangan mereka bulan lalu apabila sesi rundingan berakhir tanpa apa-apa persetujuan, malah perunding Amerika mendakwa wakil China memungkiri komitmen sebelumnya.

Namun, China pula menegaskan, bahawa AS perlu bertanggungjawab sepenuhnya atas permasalahan perdagangan antara kedua-dua negara.

Beijing juga menuduh Washington kerap menukar permintaan dalam perdagangan dan membuat dakwaan tidak berasas terhadap Beijing sewaktu rundingan.