Pembentukan kerajaan minoriti pimpinan Theresa May dengan nilai perjanjian sejumlah 1 bilion pound menjadi bualan hangat netizen di seluruh dunia terutamanya penduduk Britain.

Kerjasama Parti Konservatif pimpinan May dengan Parti Kesatuan Demokratik Ireland Utara (DUP) dilihat bukan sebagai pakatan politik tetapi sebagai perjanjian 'bekalan sokongan' buat Parti Konservatif.

Kebanyakan netizen mengkritik serta menyindir tindakan May 'memberi dedak' 100 juta pound sterling bagi mendapatkan sokongan daripada 10 ahli Parlimen dari parti DUP.

Dalam pada itu, Michael Heseltine, bekas timbalan perdana menteri Konservatif, dalam kenyataan yang dipetik oleh The Guardian, mempersoal apa yang perlu dibuat Konservatif Scotland dalam menghadapi kerjasama ini.

"Apa yang akan dikatakan oleh Ruth Davidson dan Konservatif Scotland kepada pengundi Scotland yang tidak senang dengan Ireland Utara, untuk mendapatkan wang tambahan yang tidak akan pergi ke Scotland?

"Tories Welsh juga akan mengalami masalah yang sama," katanya.

Editor Politik Sky News, Faisal Islam pula menganggap 'dedak' untuk Ireland Utara tidak akan berlaku secara automatik untuk Scotland dan Wales.

Jelasnya, kos perbelanjaan bagi setiap rakyat di Ireland Utara paling mahal di United Kingdom.