SYARIKAT GERGASI teknologi Amerika Syarikat, Google, cuba memujuk pentadbiran Donald Trump untuk membenarkan syarikat itu untuk terus melakukan perniagaan bersama syarikat tekonologi China, Huawei, menurut laporan Financial Times.

Laporan itu yang memetik tiga sumber berkata, Google mendakwa pengharaman kerjasama dengan Huawei hanya akan menimbulkan risiko keselamatan negara itu.

Jabatan Perdagangan AS (DOC) bulan lepas menyenaraikan Huawei dalam senarai “Entity list”, bermakna semua syarikat yang ingin berurusan dengan Huawei perlu meminta izin kerajaan.

Google kemudian mengantung hubungannya dengan Huawei dan menghentikan kebenaran penggunaan sistem operasi Android untuk semua peranti Huawei.

BACA: Lesen Android ditarik balik, Huawei sudah ada 'Pelan B'


Bagaimanapun DOC membenarkan tempoh pembekuan pengantungan tiga bulan sebelum pelaksanaan penuh dilakukan.

Menurut laporan itu, eksekutif Google masih berunding dengan DOC untuk menyambung tempoh pembekuan tersebut atau mengecualikan pengharaman sepenuhnya.


Google berkata risiko keselamatan akan bertambah tinggi sekiranya Huawei berjaya mewujudkan sistem operasi sendiri.

“Google berhujah bahawa jika hubungan dengan Huawei dihentikan, AS akan mewujudkan dua jenis sistem operasi Android: versi asli dan hibrid.

“Versi hibrid dijangka mempunyai lebih banyak 'bugs' (masalah) berbanding versi Asli Google dan ia mewujudkan risiko terhadap peranti Huawei digodam,” menurut sumber yang mempunyai pengetahuan tentang rundingan itu.