Seramai 1.4 juta pelancong Malaysia dijangka mengunjungi Indonesia tahun ini, kata seorang pegawai.

Pengarah Pembangunan Pemasaran Pelancongan Kementerian Pelancongan Indonesia, Sumarni berkata sasaran itu adalah selari dengan program dan promosi yang telah dilaksanakan pihaknya bermula awal tahun ini antaranya menerusi Pameran Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA Fair).

Menurutnya, berdasarkan laporan Badan Pusat Statistik Indonesia, seramai 1.2 juta pelancong Malaysia telah mengunjungi negara itu, tahun lepas dengan tumpuan di Bali.

"Ini menunjukkan Malaysia merupakan pasaran keempat terbesar dalam industri pelancongan Indonesia selepas China, Eropah dan Singapura," kata beliau kepada Bernama selepas merasmikan Program Promosi Rentas Sempadan Johor Bahru-Batam, di sini hari ini.

Beliau berkata selain Bali, pelancong Malaysia juga kerap mengunjungi Belitong, Sumatra Barat, Utara dan Selatan, Aceh dan Jakarta kerana ingin melihat kebudayaan,lokasi peranginan, makanan dan pusat membeli belah.

Sementara itu, mengenai program berkenaan, Sumarni berkata orang ramai yang mahu melancong ke Batam kini boleh mendapatkan tiket feri pergi-balik pada harga RM115 berbanding harga asal RM160.

Menurutnya, untuk mendapatkan tawaran itu, pelancong haruslah membeli pakej pelancongan yang disediakan Kementerian Pelancongan Indonesia yang merangkumi hotel penginapan, rawatan spa, golf, pusat pelancongan dan banyak lagi.

"Kita ada 50 pakej pilihan dengan harga permulaan RM360 untuk setiap individu dewasa bagi percutian dua hari satu malam yang melibatkan aktiviti golf.

"Promosi rawatan spa pula ditawarkan pada harga RM30 berbanding harga asal RM100," katanya.

Pelancong yang berminat boleh berhubung terus dengan Kementerian Pelancongan Indonesia melalui laman sosial Facebook Indonesia.Travel atau dengan melayari laman web mereka www.indonesia.travel.-- BERNAMA