ISRAEL secara rasmi memohon maaf di atas kematian dua rakyat Jordan yang dibunuh oleh pengawal keselamatan Israel pada akhir Julai yang lalu.

Kejadian tersebut telah membawa kepada penutupan kedutaan Israel di Amman.

Menurut jurucakap Kerajaan Jordan, Mohammad al-Momani, Kementerian Luar Negeri Israel telah menghantar satu memorandum bagi meluahkan rasa “kekesalan dan mohon maaf” di atas kejadian tersebut dan berjanji akan mengambil tindakan undang-undang, lapor agensi berita Petra.

Rentetan itu, Jordan tidak membenarkan Israel membuka semula Kedutaan Israel sehingga prosiding undang-undang dikenakan ke atas pengawal keselamatan Israel tersebut.

Pejabat Perdana Menteri Israel turut berkata akan menjalankan operasi secara penuh dengan segera di kedutaan tersebut.

Selain itu, kejadian pembunuhan tersebut telah mengganggu gugat hubungan antara Israel dan Jordan, satu daripada dua negara Arab yang mempunyai hubungan aman dengan Israel.

Kedua negara tersebut mempunyai sejarah panjang berkaitan keselamatan.

Kedutaan tersebut ditutup selepas tindakan Israel membebaskan pengawal keselamatan tersebut menggunakan imuniti diplomatik bagi mengelakkan pihak berkuasa Jordan menyoal siasat dan mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

Kedutaan Israel bersama kakitangannya telah dikeluarkan.

Jordan menegaskan sekalipun pengawal keselamatan tersebut mempunyai imuniti diplomatik, tidak semestinya dia selamat daripada dihukum.