Pemilik dron yang gagal mendaftarkan peralatan mereka pada tarikh akhir pada Selasa (semalam) bakal didenda 100,000 baht (RM12,400) atau berdepan hukuman maksimum 5 tahun penjara

Agensi berita AFP melaporkan, undang-undang baharu daripada Pejabat Penyiaran dan Telekomunikasi Kebangsaan (NBTC) itu turut berkuat kuasa ke atas pelancong dan petugas media.

Peraturan tersebut, yang diumumkan Oktober lalu namun berkuat kuasa minggu ini, merangkumi semua jenis tujuan penggunaan dron termasuk komersial, rekreasi dan saintifik.

"Semua jenis dron kecuali dron mainan perlu didaftarkan,” kata NBTC, yang mengecualikan gajet seumpamanya yang seberat di bawah 250 gram.

Setakat ini, hampir 8,000 dron telah didaftarkan menerusi proses yang memerlukan lesen daripada Pihak Berkuasa Penerbangan Awam.

Peraturan itu dilaksanakan ketika Thailand memasuki kemuncak musim pelancongan, dengan jumlah pelancong melepasi 35 juta orang.

Pada November lalu, Myanmar memenjarakan tiga wartawan dan pemandu mereka kerana menerbangkan dron di kawasan Parlimen untuk penggambaran dokumentari.