Mahkamah Konstitusi Indonesia (MK) hari ini memutuskan petisyen yang diajukan oleh pasangan calon presiden dan naib presiden Prabowo Subianto-Hatta Rajasa (Prabowo-Hatta) ditolak sepenuhnya.

Petisyen yang diajukan pada 25 Julai lalu adalah untuk merayu menolak keputusan Pilihan Raya Presiden Indonesia (Pilpres) 2014 yang dikeluarkan secara rasmi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia (KPU).

Namun ianya telah ditolak MK atas alasan hujah-hujah yang dinyatakan di dalamnya tidak disertakan dengan bukti yang kukuh.

Dengan keputusan MK itu, pasangan Joko Widodo-Jusuf Kalla (Jokowi-JK) secara rasmi menjadi Presiden dan Naib Presiden terpilih 2014-2019.

“Petisyen itu ditolak sepenuhnya,” kata Ketua Hakim Mahkamah Konstitusi Indonesia, Hamdan Zoelva seperti yang dipetik daripada laporan portal berita Kompas.com.

Prabowo-Hatta telah mengeluarkan satu petisyen meminta MK membatalkan keputusan rasmi oleh KPU dan Prabowo-Hatta diumumkan sebagai pemenang Pilpres 2014 berdasarkan pengiraan undi yang dilakukan oleh pihak mereka dengan alasan Pilpres 2014 yang diadakan Jun lalu berjalan secara tidak adil dan sistematik.

Mereka juga meminta proses pengundian dilakukan semula di seluruh Indonesia atau hanya di kawasan-kawasan yang dinyatakan di dalam petisyen tersebut sebagai bermasalah.

Ketidakadilan yang dinyatakan Prabowo-Hatta seperti yang dilaporkan oleh Kompas adalah jumlah pengundi yang dianggap tidak memenuhi syarat perlembagaan Indonesia serta proses penyelenggaraan Pilpres 2014 yang tidak sistematik oleh pihak KPU di sejumlah kawasan di wilayah Papua.

Meskipun begitu, pihak KPU telah mengemukakan bukti dan saksi untuk menolak pernyataan Prabowo-Hatta itu. Pihak Jokowi-JK juga melakukan demikian untuk mengukuhkan lagi bantahan bagi menyokong pihak KPU.

Pilpres 2014 telah berlangsung pada 9 Julai dan keputusan rasminya telah diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia pada 22 Julai menyaksikan pasangan Jokowi-JK menang dengan jumlah undian sebanyak 70,997,85 berbanding pasangan Prabowo-Hatta yang meraih sebanyak 62,576,444 undi.