Jabatan Perbendaharaan Amerika Syarikat (AS) pada Isnin mengumumkan sekatan ke atas dua kementerian dan tiga pegawai kanan kerajaan Turki susulan operasi anti-keganasan negara itu di timur laut Syria, lapor agensi berita Anadolu memetik kenyataan jabatan tersebut.

Washington mengenakan sekatan ke atas Kementerian Pertahanan Nasional; Kementerian Tenaga dan Sumber Asli; Menteri Pertahanan Nasional Hulusi Akar, Menteri Tenaga dan Sumber Asli Fatih Donmez serta Menteri Dalam Negeri Suleyman Soylu.

"Kami bersedia mengenakan sekatan tambahan ke atas para pegawai kerajaan dan entiti Turki, seperti yang diperlukan," menurut jabatan itu.

Menurut undang-undang AS, mereka yang dinamakan dalam senarai itu berdepan sekatan dari segi harta benda (jika ada) dan dihalang daripada mengadakan hubungan perdagangan dengan AS.

Turki telah melancarkan Operasi Peace Spring pada 9 Okt untuk menghapuskan pengganas dari utara Syria dalam usaha menjaga keselamatan di sempadan Turki, membantu kepulangan selamat pelarian Syria dan memastikan integriti wilayah Syria.

Ankara berhasrat membersihkan kawasan di utara Syria yang terletak di timur Euphrates daripada cengkaman keganasan Parti Pekerja Kurdistan (PKK) dan sekutunya, Unit Perlindungan Rakyat (YPG)/Parti Kesatuan Demokratik (PYG).

Dalam kempen keganasannya selama lebih 30 tahun terhadap Turki, PKK yang disenaraikan sebagai sebuah pertubuhan pengganas oleh Turki, AS dan Kesatuan Eropah, telah bertanggungjawab atas kematian 40,000 orang termasuk wanita, kanak-kanak dan bayi.

Pengumuman itu dibuat sejurus selepas Presiden Donald Trump berkata pentadbirannya "tidak lama lagi" akan mengeluarkan satu perintah eksekutif yang membenarkan kemungkinan dikenakan sekatan ke atas Turki, termasuk ke atas bekas dan pegawai semasa kerajaan negara itu.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan di Twitter, beliau berkata tarif keluli sekali lagi akan dinaikkan sebanyak 50 peratus dan rundingan bagi perjanjian perdagangan bernilai US$100 bilion akan dihentikan "serta-merta" oleh Jabatan Perdagangan AS.

Dalam satu taklimat akhbar dengan Setiausaha Perbendaharaan Steve Mnuchin, Naib Presiden Mike Pence berkata Trump telah meminta Turki menghentikan operasinya dan menguatkuasakan gencatan senjata serta-merta selain memulakan rundingan dengan PYD/YPG.

Pemimpin Turki telah berulang kali menegaskan bahawa operasi itu tidak menyasarkan puak Kurdish, bercanggah dengan retorik dalam kalangan anti-Turki yang mendakwa tentera Turki kini menjejaskan orang awam dan perjuangan menentang saki-baki kumpulan pengganas Daish.

Pada Sabtu, Presiden Recep Tayyip Erdogan berkata Turki akan memikul tanggungjawab bagi anggota Daish yang berada di pusat-pusat tahanan di utara Syria.

-- BERNAMA