UNITED Kingdom (UK) membatalkan hasrat menggunakan tekonologi 5G Huawei sebagai sistem telekomunikasi selular di negara itu.

Langkah itu diambil selepas Amerika Syarikat mengancam menghentikan perjanjian perkongsian risikan kerana bimbang sistem Huawei digunakan kerajaan China menceroboh rangkaian UK.

Setiausaha Kebudayaan UK, Oliver Dowden memberikan tempoh kepada pengendali telekomunikasi sehingga 2027 untuk menggantikan peralatan huawei yang sudah dipasang di rangkaian 5G negara itu.

“Kerajaan bersetuju dengan saranan Pusat Keselamatan Siber Kebangsaan. Cara terbaik melindungi rangkaian kita adalah dengan cara, pihak pengendali berhenti menggunakan peralatan Huawei baru yang terkesan, untuk membina rangkaian 5G di UK pada masa akan datang.

“Maksudnya, mulai hujung tahun ini, pengendali telekomunikasi tidak boleh membeli peralatan 5G dari Huawei dan sebaik rang undang-undang keselamatan telekomunikasi diluluskan, menjadi satu kesalahan jika mereka berbuat demikian,” jelas Dowden.

Terdahulu, Perdana Menteri Boris Johnson turut diberikan tekanan dalam kalangan ahli partinya dari Konservatif yang mengkritik tindakan China terhadap Hong Kong dan etnik Uighur, termasuk syarikat Huawei yang mempunyai kaitan dengan kerajaan China.




BACA: UK kaji penglibatan Huawei, mahu pastikan keselamatan negara tidak terjejas