Seorang warga Kenya berhasrat meminang anak perempuan Presiden Barack Obama dengan menawarkan mas kahwin berupa haiwan ternakan, lapor sebuah akhbar di negara itu.

Lelaki itu, Felix Kiprono, yang juga seorang peguam, menawarkan 70 ekor biri-biri, 50 ekor lembu dan 30 ekor kambing sebagai hantaran mengahwini anak sulung presiden Amerika Syarikat itu, Malia.

“Saya menaruh hati kepadanya sejak 2008,” kata Kiprono dalam satu wawancara dengan akhbar The Nairobian.

Obama ketika itu bertanding merebut jawatan presiden dan anak perempuannya itu pada masa itu berumur 10 tahun. Malia kini berumur 16 tahun.

“Saya malah tidak pernah keluar dengan sesiapa sejak itu dan berjanji akan setia kepadanya. Saya sudah kongsikan hasrat hati ini dengan keluarga saya dan mereka sedia membantu saya mengumpulkan maharnya,” kata peguam itu.

Kiprono bercadang memaklumkan isi hatinya itu kepada Obama apabila presiden Amerika itu melakukan lawatan rasmi ke Kenya pada Julai ini.

Ini adalah lawatan pertama Obama ke negara asal ayahnya sejak beliau jadi presiden. Ahli keluarga Obama termasuk neneknya yang sekarang berumur dalam lingkungan 90 tahun masih ada di Kogelo, sebuah bandar di barat Kenya.

Menurut Kiprono, beliau akan menulis surat kepada Obama meminta agar Malia ikut sama dalam lawatan tersebut.

“Saya harap pihak kedutaan (Amerika) akan menyampaikan surat itu,” katanya.

Kiprono menafikan dakwaan bahawa beliau mahu mengambil kesempatan atas harta keluarga Obama dan mengatakan beliau melakukan semua ini kerana “cinta sejati”.

Peguam itu juga membayangkan kalau pinangannya diterima, mereka akan hidup sederhana dan beliau akan mengasuh Malia untuk jadi seperti wanita suku Kalenjin tradisional yang lain – memerah susu lembu dan memasak makanan tradisi. -- Agensi