Lebih seribu pelampau Yahudi menceroboh pekarangan Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur, semalam di tengah-tengah tindakan kekerasan yang semakin meningkat dilakukan rejim Zionis ke atas penduduk Palestin.

Agensi berita Safa melaporkan kira-kira 1,042 individu bersama puluhan agen risikan menyerbu masuk ke kawasan terbabit melalui pintu al-Magharibah diiringi pasukan keselamatan Israel.

"Mereka sememangnya biadab melakukan tindakan provokasi seperti itu dan turut membaca ayat dalam kitab Talmud dengan kuat serta diberi penerangan tentang Haikal Sulaiman. Pengawal al-Aqsa, Muhammad al-Salhi ditahan selepas dia diserang ketika cuba menghalang kumpulan tersebut," menurut laporan itu lagi.

Difahamkan, kumpulan itu kemudiannya keluar melalui pintu al-Silsileh.

Hari ini, Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump dijadualkan merasmikan pembukaan Kedutaan AS di Baitulmaqdis walaupun langkah kontroversi itu berdepan bantahan masyarakat antarabangsa.

Dalam perkembangan berkaitan, Tel Aviv memberi lampu hijau ke atas projek kereta kabel yang menghubungkan Baitulmaqdis Barat dan Kota Lama.

Menurut Menteri Pelancongan Israel, Yariv Levin, projek itu kononnya akan mengubah wajah Baitulmaqdis dan memudahkan pelancong dan akses lebih selesa ke Tembok Barat.

Laluan sepanjang 1.4 kilometer menelan kos AS$56 juta (RM221 juta) itu dijangka beroperasi menjelang 2021.