Beratus-ratus orang berkumpul di luar Parlimen United Kingdom untuk memprotes pelawaan lawatan negara Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump.

Walau bagaimanapun, lawatan tersebut akan diteruskan walaupun dikritik keras ahli Parlimen UK selain berdepan bantahan serta petisyen.

Menurut petisyen atas talian, lawatan tersebut hanya akan mengundang malu kepada Ratu Elizabeth II.

“Saya berpendapat, dengan mengalu-alukan kunjungan itu secara tidak langsung kita menerima sesetengah pandangannya, yang saya sifatkan sebagai jelik.

“Dia sering memberi kenyataan rasis, polisi yang memisahkan dan saya rasa kita harus menentangnya. Kita perlu teguh dengan nilai-nilai kita, iaitu bukan nilai negatif yang dia uar-uarkan,” ujar penunjuk perasaan bernama Melanie dari Swansea, Wales.

Sementara itu dari sudut lain, ahli Parlimen UK melihat ini sebagai peluang untuk UK membantu mengarahkan polisi Trump ke arah yang sepatutnya.

“Sebenarnya, adalah signifikan untuk membawanya ke arah polisi yang tidak bersifat ‘merosakkan’. Adakah anda fikir lebih penting untuk mengecam dan menolaknya, berbanding melakukan apa yang dilakukan perdana menteri (Theresa May)?

“Berbeza daripada apa yang dijangkakan, kita perlu memimpinnya ke arah kebenaran,” ujar seorang ahli Parlimen Konservatif.

Protes diadakan untuk membantah lawatan tersebut yang diklasifikasikan sebagai lawatan negara dan bukan lawatan rasmi.

Lawatan negara adalah atas jemputan Ratu Elizabeth dan hanya dua presiden AS yang pernah dijemput sebelum ini iaitu George W. Bush dan Barack Obama.