Ahli Parlimen pembangkang dari Parti Buruh Britain, Sadiq Khan mempunyai peluang yang tinggi untuk memenangi pilihan raya Datuk Bandar di London.

Menurut laporan AFP, ini adalah kerana beliau sedang mendahului calon-calon lain dalam pilihan raya tersebut, dan sekiranya menang, beliau akan menjadi pemimpin Islam pertama mengetuai sebuah kota raya utama di dunia.

Anak pemandu bas itu mendapat 14 mata mengatasi Zac Goldsmith, pesaingnya dari Parti Konservatif.

Khan sebelum ini membela dirinya daripada serangan Goldsmith yang menuduh beliau gagal mengutuk tindakan sebilangan umat Islam yang disifatkan sebagai ekstrem.

Sepuluh calon lain turut berebut jawatan yang bakal dilepaskan Boris Johnson.

Satu kajian oleh akhbar Evening Standard menyebut bahawa Khan mempunyai 35 peratus peluang untuk memenangi jawatan itu berbanding Goldsmith dengan hanya 26 peratus.

Sebuah lagi kajian oleh ComRes untuk radio LBC dan ITV London news menyebut bahawa Khan mempunyai 45 peratus peluang memenangi jawatan itu berbanding Goldsmith dengan hanya 36 peratus dalam undian pertama.

Dalam undian kedua, Khan mempunyai 56 peratus peluang memenangi jawatan itu berbanding Goldsmith dengan hanya 44 peratus dalam undian pertama.

Khan, 45, pernah bekerja sebagai peguam hak asasi manusia sebelum menjadi menteri kerajaan.

Goldsmith, 41, pula adalah pencinta alam sekitar dan anak lelaki kepada hartawan, James Goldsmith.