Penindasan dan jenayah terhadap golongan albino yang sedang berleluasa berlaku khususnya di negara afrika perlu dihentikan segera.

Ia termasuk membunuh golongan albino itu dan menggunakan sebahagian anggota badan mereka dalam upacara pemujaan.

Perkara itu ditegaskan, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama yang mahu kepercayaan karut dengan mengorbankan nyawa golongan albino dalam pemujaan perlu dihentikan segera.

Dalam usaha mengekang ideologi pelampau, ia tidak boleh digunakan dengan kuasa tentera, polis dan keselamatan.

Ia perlu diketahui golongan masyarakat yang merasa mereka terpinggir dan memastikan mereka menerima dan turut pastikan golongan muda itu mempunyai peluang.

Ia adalah penting untuk kerjasama dengan pertubuhan masyarakat sivil di seluruh Afrika dan seluruh dunia supaya golongan muda itu tidak terpengaruh oleh golongan ISIL iaitu puak Al-Shabab.

Berucap pada persidangan antarabangsa yang dihadiri ramai pemimpin muda Afrika di Washington, Obama turut menyelar persepsi kepada warna kulit itu sebagai satu kegilaan biarpun ianya dianggap sesuatu yang suci mengikut kepercayaan kuno.

Selain itu, Obama turut menyatakan keganasan terhadap wanita yang meningkat saban tahun juga perlu dihentikan.

Tahun lalu, Tanzania, mengharamkan aktiviti pemujaan menggunakan anggota badan golongan albino dengan menggenakan hukuman gantung kepada individu yang melakukan perbuatan itu.