Polis Sri Lanka pada Rabu menamakan sembilan individu yang mendalangi siri serangan bunuh diri yang meragut 253 nyawa pada 14 April lalu.

Jurucakap polis, Ruwan Gunasekera menegaskan pihak berkuasa akan menggunakan kuasa undang-undang antikeganasan untuk merampas aset mereka.

Beliau mengesahkan dua hotel mewah dibom dua adik-beradik daripada keluarga kaya yang menjalankan perniagaan rempah di negara itu.

Menurutnya, kumpulan terbabit menempatkan seorang pengebom bunuh diri di setiap lokasi serangan kecuali Hotel Shangri-La di mana ia adalah dua pengeboman bunuh diri.

Salah seorang pengebom bunuh diri adalah Zaharan Hashim yang merupakan ketua kumpulan militan tempatan, National Thowheeth Jama'ath (NTJ).

"Dia melakukan serangan itu bersama Ilham Ahmed Mohamed Ibrahim manakala abangnya, Inshaf Ahmed adalah individu bertanggungjawab yang mengebom Hotel Cinnamon Grand," jelasnya.

Sementara itu, hotel ketiga, Hotel Kingsbury dibom oleh lelaki dikenal pasti sebagai Mohamed Azzam Mubarak Mohamed.

"Isterinya kini ditahan polis. Gereja St Anthony pula diserang Ahmed Muaz manakala penyerang Gereja St Sebastian adalah Mohamed Hashtun. Gerejak Christian Zion di Batticola pula diserang Mohamed Nasser Mohamed Asad," tambahnya lagi.

Seorang lagi lelaki, Abdul Latif Jameel Mohammed bagaimanapun gagal meletupkan bom di Hotel De Luxe dan alat letupan itu hanya meletup di sebuah rumah tamu berhampiran ibu negara.

Tidak lama selepas serangan tersebut, Fathima Ilham yang merupakan isteri kepada salah seorang adik-beradik itu didakwa meletupkan dirinya dan turut meragut lima nyawa termasuk tiga anggota polis yang menyerbu kediaman keluarga terbabit di Colombo. - Agensi