Sesi karaoke rakyat, Sing Together Singapore berlangsung di sini malam tadi, antara inisiatif untuk mengucapkan terima kasih kepada petugas barisan hadapan, pekerja asing dan semua yang memainkan peranan dalam memerangi penularan wabak COVID-19 di republik itu.

Pada 7.55 malam, tujuh selebriti iaitu Rahimah Rahim, Taufik Batisah, Shabir, Desmond Tan, Felicia Chin, Rebecca Lim dan Vernetta Lopez menyanyikan lagu perbarisan Hari Kebangsaan kegemaran ramai, Home.

Diketuai komposer lagu Dick Lee, dengan diiringi 900 anggota koir Voices of Singapore.

Penghuni yang tinggal di rumah digalakkan untuk menyanyikan lagu itu, sambil menyalakan lampu suluh serta merakamkan diri mereka dan memuat naik video itu di media sosial.

Mereka yang terpilih mungkin dimasukkan dalam kompilasi video yang disiarkan di TV tempatan pada 10.30 malam.

"Do join in and sing your supportt! (Sertailah dan suarakan sokongan anda)," catat Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong di laman Facebooknya pada Sabtu untuk menggalakkan orang ramai menyertai program itu.

Sumber Facebook leehsienloong

Sementara itu, semua organisasi dan penduduk boleh mengibarkan bendera nasional di pejabat, premis dan tempat kediaman dengan serta-merta sehingga berakhirnya sambutan perayaan Hari Kebangsaan pada 30 Sept 2020.

Menurut Kementerian Kebudayaan, Komuniti dan Belia Singapura (MCCY) terdapat permintaan daripada orang ramai untuk mengibarkan bendera nasional sebagai lambang perpaduan dan solidariti masyarakat walaupun 'terpisah secara fizikal'.

"Ia juga merupakan saranan bagi kita untuk bekerjasama dan bertahan dalam menghadapi krisis seperti ini," menurut menterinya, Grace Fu dalam kenyataan di sini.

-- BERNAMA