SEBUAH bandar yang diliputi ribuan jaringan, masing-masing merangkak dengan gerombolan labah-labah. Kedengarannya sesuatu daripada filem seram.

Menerusi laporan CNN, bagi penduduk bandar di Greece, ia adalah realiti yang menyeramkan.

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, jaringan itu telah merangkumi tumbuh-tumbuhan, pokok dan bot di lagun di Aitoliko, sebuah bandar terusan yang dikenali sebagai 'Little Venice' di Greece.

Seorang penduduk, Giannis Giannakopoulos berkata, dia melihat kerudung jaringan awal minggu ini dan menangkap labah-labah dengan kameranya.

"Adalah semulajadi bagi kawasan ini untuk mempunyai serangga, bukan sesuatu yang merisaukan.

"Tetapi saya tidak pernah melihat mana-mana jaringan labah-labah besar ini dalam hidup saya," katanya kepada CNN.

Fenomena ini jarang berlaku, walaupun jaringan telah muncul sebelum ini di bahagian lain negara.

Menurut arachnologist Maria Chatzaki, ia selalunya dari jenis labah-labah yang sama, genus Tetragnatha, critter kecil tidak lebih dari dua sentimeter, atau 0.7 inci.

Chatzaki memberitahu CNN bahawa ia sering berubah menjadi pelapisan seperti lembaran yang merupakan rumah kepada beribu-ribu labah-labah yang tinggal di bawahnya.

Manakal, Ahli biologi Yunani, Fotis Pergantis yang juga Presiden Messolonghi National Lagoon Park berkata, ada penjelasan yang mudah.

Di sebalik fenomena itu, Pergantis berkata, gnats adalah makanan labah-labah.

Ia serangga seperti nyamuk kecil dengan jangka hayat dua hingga tiga hari, gnat menggunakan sebahagian besar kewujudannya untuk membiak. Mereka berkembang pesat dalam suhu panas dan lembap dan terus menghasilkan semula pada masa itu.

Dan kerana suhu di Aitoliko baru-baru ini telah menjadi ideal untuk menghidap penyakit, Pergantis berkata terdapat banyak pembiakan semula.

"Apabila suhu ini bertahan lama, kita dapat melihat generasi kedua, ke tiga keempat daripada gnats dan berakhir dengan banyak populasi mereka," katanya.

Dengan pertumbuhan penduduk gnat, labah-labah juga berkembang maju dan berkembang biak.

"Ia fenomena pemangsa mudah. Ia adalah tindak balas semula jadi ekosistem dan apabila suhu mula turun dan populasi gnat mati, populasi labah-labah akan berkurangan juga," katanya.