Satu sedutan video yang memaparkan kekecohan besar di dalam masjid tersebar meluas di media sosial.

Rakaman sepanjang dua minit 47 saat itu dimuat naik di laman YouTube pada Jumaat, 5 Jun lalu. Insiden itu dipercayai berlaku di sebuah masjid yang terletak di wilayah Angushetia di Rusia.

Permulaan video bermula dengan para pengunjung masjid mendengar ucapan yang dipercayai khutbah solat Jumaat. Pada minit kedua, kelihatan seorang lelaki bertindak menerpa lalu menyerang individu yang memberi khutbah di hadapan.


Jika diterjemahkan tajuk video, ia membawa maksud ‘Mufti Ingushetia yang bernama Isa Khamkhoev menyerang Khamzat Chumakov’.

Khamzat Chumakov merupakan seorang ulama dan baru-baru ini mendapat perhatian di kalangan penceramah Islam di Rusia.

Chumakov mengutuk aktiviti keganasan dan menyarankan golongan muda supaya tidak membuang masa dengan menyertai militan Negara Islam (ISIS) serta perjuangan mereka.

Namun Chumakov juga menyangkal ahli-ahli politik yang korup, lantas menjadikan beliau tidak disukai oleh ahli-ahli politik dan pegawai-pegawai lain di Ingushetia.

Sehingga kini, tiada intipati sebenar mengenai isi kandungan khutbah yang dibuat Chumakov.

Laman berita Caucasian Knot menyifatkan ulama itu bertanggungjawab kerana menyelitkan provokasi terhadap ucapannya di masjid Nasyr-Kort pada Jumaat lalu.