Perdana Menteri Britain, Theresa May berkata anggota tentera akan dikerahkan ke beberapa lokasi tumpuan untuk membantu mengawal keselamatan ketika negara itu sedang meningkatkan kawalan keselamatan susulan letupan bom di Manchester yang meragut nyawa 22 orang, termasuk kanak-kanak.

Polis pada Selasa turut menamakan warga Britain Salman Abedi, 22, bertanggungjawab dalam letupan itu, sementara Perdana Menteri Theresa May pula menjangkakan, kejadian serupa boleh berulang dalam masa terdekat.

Sumber keselamatan Amerika Syarikat, memetik kenyataan pegawai perisikan British, memaklumkan Abedi lahir di Manchester manakala ibu bapanya berasal dari Libya.

May berkata, ada kemungkinan Abedi merupakan anggota sebuah kumpulan yang lebih besar, dan mahu tahap keselamatan ditingkatkan, dua minggu menjelang pilihan raya.

BACA: KPT sahkan tiada pelajar Malaysia berada di lokasi insiden letupan

BACA: Serangan Manchester: Polis tahan seorang suspek

Sebuah badan bebas menyarankan ancaman keselamatan dinaikkan dari ‘amat sederhana’ kepada ‘kritikal’, buat kali pertama sejak 2007.

“Ini bermakna ada kemungkinan satu lagi bentuk serangan akan berlaku,” May membuat kenyataan itu dalam satu sidang media khas yang ditayangkan di televisyen.

“Polis bersenjata di lokasi-lokasi tumpuan akan digantikan dengan anggota tentera. Tentera juga mungkin dihantar untuk berkawal di acara-acara tertentu seperti konsert dan acara sukan.”

BACA: [LAPOR LANGSUNG] Letupan gegar konsert Ariana Grande

Pegawai anti keganasan Britain, Mark Rowley berkata, apa sahaja acara hanya akan dibenarkan berlangsung apabila keselamatan orang ramai dapat dipastikan terjamin.

Keputusan untuk menaikkan tahap ancaman dibuat sebagai langkah berjaga-jaga sementara siasatan masih dijalankan.

Dilaporkan sekurang-kurangnya 22 orang, termasuk kanak-kanak terkorban dan 59 cedera dalam letupan bom sebaik sahaja mereka yang menonton persembahan penyanyi Amerika Syarikat Arianna Grande, beredar dari tempat konsert itu .