Meskipun berbaki lebih kurang tujuh bulan lagi menjelang sukan temasya Olimpik Tokyo 2020, Stadium Nasional yang juga bakal menjadi stadium utama bagi acara gemilang tersebut telah pun dilancarkan pada Ahad.

Perdana Menteri Jepun, Abe Shinzo pada Ahad merasmikan pelancaran stadium utama bagi temasya Sukan Olimpik dan Paralimpik Tokyo 2020.

Stadium yang terletak di tengah bandar Tokyo itu, direka oleh arkitek Jepun, Kengo Kuma dan telah siap sepenuhnya untuk Sukan Olimpik yang bakal bermula Julai depan.

BACA: Sejauh manakah persediaan Jepun untuk Olimpik 2020?

Shinzo menjelaskan stadium baru itu akan meletakkan "atlet terlebih dahulu" dan mudah diakses semua orang tanpa mengira keupayaan mereka.

Pada masa sama, Gabenor Tokyo, Yuriko Koike berkata stadium itu akan mempunyai "warisan sukan" yang berkekalan selepas sukan berlangsung, menyediakan ruang hijau bagi ibu kota Jepun, serta dijadikan pusat pemindahan semasa bencana alam.

Pembinaan stadium tersebut bermula pada Disember 2016 selepas stadium asal yang digunakan sewaktu Olimpik Tokyo 1964 dirobohkan.

Untuk rekod, kerja pembinaan stadium berkenaan lewat dari jadual asal selepas kerajaan mengubah rekaan asalnya kerana kos yang terlalu tinggi.

BACA: Kanak-kanak Jepun terima kejutan dari robot maskot Tokyo 2020

B
ACA:
Risau cuaca panas, acara maraton Olimpik Tokyo dipindahkan ke Sapporo