Status amaran letusan terhadap Gunung Berapi Anak Krakatau dinaikkan ke tahap kedua paling berbahaya, dengan menetapkan zon pengecualian sejauh 5km, menurut pihak penguatkuasa Indonesia.

Amaran ini dikeluarkan genap enam hari selepas berlaku tsunami dengan ombak setinggi 5 meter membadai Banten di Selat Sunda pada Sabtu lalu dan mengorbankan lebih 400 individu.

Pihak berkuasa turut mengarahkan penerbangan ke destinasi percutian berkenaan dilencongkan akibat debu tebal di ruang udara.

Setakat tengah hari tadi, insiden itu telah mencatatkan lebih 400 individu telah terkorban, manakala 1,485 cedera dan lebih 800 rumah musnah.

BACA: Tsunami Anyer: Anggota band Seventeen antara mangsa korban



BACA: Gunung Anak Krakatau kini di paras 'berjaga-jaga', video ini saksinya

BACA: Tsunami Selat Sunda sudah diramal sejak 2012 - Pakar

Kesemua penerbangan ke Krakatau dilencongkan," menurut sumber AirNav dalam satu kenyataan hari ini.

Indonesia mempunyai empat tahap amaran untuk gunung berapi.

Gunung Agung, yang meletus pada bulan Jun dan mengakibatkan pembatalan beratus penerbangan, pernah berada di Tahap Empat.

Dalam perkembangan lain, masyarakat tempatan dan pelancong telah dinasihatkan untuk berada lebih 5km dari kawasan gunung berapi itu untuk mengelak dari awan panas dan abu tebal yang merbahaya.

Tsunami yang berlaku kira-kira jam 9.21 malam Sabtu lalu melibatkan empat daerah Pandeglang, Serang, Lampung Selatan dan Tanggamus.