SELANG 24 jam selepas mencuri perhatian dunia menerusi kemunculan perdana di acara Anugerah Grammy 2019 pada Isnin, kumpulan K-Pop tersohor dunia meraih satu lagi kemasyhuran yang di luar jangkaan mereka.

Ketujuh-tujuh anggota BTS Jin, Suga, J-Hope, Jimin, V, RM and Jungkook harus diakui muncul sebagai ikon baharu dalam gelanggang seni muzik antarabangsa.

Dan dalam memperkasakan kedudukan mereka, anak-anak muda dan tampan ini mendapat sokongan tidak berbelah bahagi daripada peminat setia mereka yang dikenali sebagai ARMY.

ARMY membentuk trend kegilaan terhadap BTS di seluruh dunia yang akhirnya menjadikan BTS sebagai fenomena luar biasa!

BTS juga bertuah kerana membina nama ketika era ledakan teknologi pesat berkembang di seluruh dunia.

Hanya di hujung jari, BTS mengumpul peminat dan populariti menakjubkan.

PENERIMAAN Amerika Syarikat dan United Kingdom terhadap BTS merupakan tanda-tanda awal BTS mampu menawan industri hiburan dunia.




Bagi sebuah kumpulan pop dari Asia, memiliki jumlah peminat hampir 30 juta (berdasarkan jumlah kasar pengikut di Twitter dan Instagram), jangan pandang mereka sebelah mata.

Sementara pengikut ARMY seperti yang tercatat di laman Twitter @BTS_ARMY pula berjumlah lebih 3.42 juta dan peranan yang dipikul mereka bukan calang-calang.

Demikian juga dengan kekayaan yang diraih BTS juga sangat mengejutkan kerana pada 2018, nilai band berkenaan dianggarkan sebanyak AS$40 juta (RM160 juta).

Kuasa dan pengaruh sosial media sekali lagi menjadi kayu ukur terhadap populariti mereka apabila jenama BTS yang digandingkan dengan hashtag #tearitupBTS membanjiri laman Twitter sejak semalam.

Dan untuk rekod sehingga pukul 11.30 pagi Selasa, #tearitupBTS mencapai trending di seluruh dunia dengan lebih 7.34 juta kicauan di Twitter.

Analisis di laman Social Bearing pula memperlihatkan, keghairahan pasukan peminat tegar kumpulan BTS berpusu-pusu menzahirkan sokongan pada satu-satunya bintang pop dari benua Asia yang mula menempa kegemilangan di industri muzik dunia.

Selang 30 saat, terdapat lebih 400,000 kicauan diulang kicau dari beberapa negara seperti Amerika Syarikat (AS), Mexico, Bolivia, India, Indonesia, Korea Selatan, Jepun, Australia, Filipina dan Malaysia serta beberapa buah negara lain.

Ketepikan apa saja pandangan skeptikal segelintir pencinta muzik terhadap BTS, hakikatnya, band ini memberi pemahaman baharu berhubung selera muzik peminat sudah berubah.

Keterbukaan AS dan United Kingdom menerima kemasukan BTS ke pasaran muzik mereka sebenarnya menjadi justifikasi bahawa selebriti Asia memiliki haluan baharu untuk menawan dunia.

BTS tentu sekali harus merentasi perjalanan yang bukan mudah sejak mula membina tapak di negara kelahiran mereka sekitar 2013.

Sejak dari tahun permulaan sehingga ke hari ini, sudah berpuluh atau mungkin beratus anugerah pencapaian diperoleh oleh band yang sangat popular dengan lagu I Need U itu.

Antara pencapaian tertinggi yang diraih tujuh anak muda ini ialah kategori Favourite Social Artist di majlis American Music Awards pada 2018.

Selama dua tahun berturut-turut iaitu pada 2017 dan 2018, BTS juga memenangi kategori Top Social Artist dalam acara Billboard Music Awards anjuran Hollywood.

Andai mahu disenaraikan kejayaan mereka di artikel, tentu sekali anda akan keletihan untuk membacanya.

Cukuplah artikel ini merumuskan BTS membawa sinar baharu pada bintang-bintang dari Asia untuk mencuba nasib di padang yang lebih hijau dan lebih besar.

Tidak mustahil sebenarnya untuk Asia menawan dunia. BTS telah membuka laluan dan artis yang lain harus bijak mencari formula untuk mengikut jejak langkah mereka.