Jika anda pernah menonton sebuah filem mengenai seekor anjing bernama Hachiko, anda mungkin memahami bagaimana haiwan dan manusia boleh mempunyai hubungan yang mengharukan.

Kisah yang sama dapat disaksikan di sebuah pulau di Karachi, Pakistan apabila dua orang nelayan ini berulang-alik menaiki bot untuk memberi makan kepada sekumpulan anjing terbiar seperti yang dilaporkan portal berita CNN Indonesia.

Pulau yang digelar Dingy itu telah menjadi habitat bagi anjing terbiar memandangkan wilayah Karachi mempunyai penduduk majoriti beragama Islam yang tidak menyenangi anjing.

Lebih menyedihkan apabila terdapat banyak kes penderaan anjing dilaporkan sehingga pemerintah Karachi buntu memikirkan jalan penyelesaian untuk menanganinya.

Melihat keadaan itu, kedatangan dua orang nelayan bernama Abdul Aziz dan Mohammad Dada ke pulau itu pasti memberi makna yang besar kepada anjing berkenaan.

Lazimnya, Abdul dan Mohamad akan membawa air bersih dan makanan kepada anjing-anjing di pulau itu memandangkan mereka memiliki sumber makanan yang terhad.

Bercerita mengenai pengalamannya memberi makan kepada anjing di pulau ini, Abdul Aziz dilihat teruja disambut sekumpulan anjing.

“Anjing-anjing ini tidak pernah gagal menyambut kami. Kami merasakan anjing-anjing ini memerlukan penjagaan.

“Manusia bukanlah manusia jika tidak memiliki rasa kasih dan sayang. Anjing-anjing ini turut berasa haus dan lapar seperti manusia,” katanya.