Amarah penduduk Surabaya yang digemparkan dengan siri serangan berani mati masih belum reda dan terbaharu penduduk bandar itu dikatakan enggan membenarkan mayat penyerang nekad dikebumikan di kejiranan mereka.

Keputusan pihak polis melakukan pengebumian di tanah perkuburan tempatan berikutan mayat penyerang tidak dituntut keluarga mereka dibantah keras penduduknya.

“Kami terpaksa menangguhkan pengebumian mereka," kata Ketua Polis Jawa Timur, Machfud Arifin.

Dua belas orang terbunuh dalam serangan di Surabaya itu termasuk budak lelaki berusia 15 tahun yang juga penduduk di kejiranan tempat tanah perkuburan berkenaan.

BACA: 'Pengecut, biadap!' Jokowi kutuk tindakan pengganas di Surabaya

BACA: Ibu pejabat polis Surabaya dibom, empat individu dikhuatiri terkorban


Seorang pegawai tempatan, Yunus berkata dia memahami perasaan penduduk di situ.

“Memang saya faham perasaan mereka semua. Seorang mangsa penduduk di sini. Gereja ini juga sebahagian daripada kami.

“Dan kini mereka mahu mengebumikan penyerang berkenaan di sini? Keluarga mereka sendiri tidak mahu menuntut mereka, jadi kenapa pula mereka patut dikebumikan di sini?” katanya.

Datuk Bandar Surabaya Tri Rismaharini berkata, beliau menghubungi Majlis Ulama Indonesia untuk mendapat pandangan mengenai apa yang perlu dilakukan dengan jenazah berkenaan.

Penduduk di satu lagi kejiranan di pinggir Surabaya turut menolak pengebumian Tri Ernawati, ibu beranak empat yang meletupkan diri bersama suami serta anaknya di balai polis, Isnin lalu.

BACA: GMMF kutuk insiden serangan di Indonesia

BACA: Sekeluarga lakukan serangan bom bunuh diri di Surabaya, 13 maut

Bagaimanapun, pegawai tempatan Kukuh Santoso tidak bersetuju dengan pandangan penduduk itu.

“Dia sudah mati - apa lagi yang boleh dilakukannya? Di mana kemanusiaan kita?

“Memang serangan itu satu tragedi tetapi fikirlah juga perasaan keluarganya yang pasti terkejut mendapat tahu dia seorang penyerangnya,” katanya.

Serangan di tiga gereja berasingan dan sebuah balai polis oleh dua keluarga yang dikaitkan dengan rangkaian pelampau tempatan telah menggemparkan negara itu baru-baru ini. - AFP