Sepasang suami isteri warga emas mati akibat dipukul dengan kejam di timur India kerana disyaki mengamalkan ilmu sihir.

AFP melaporkan, polis telah mengesahkan kejadian itu pada Sabtu, sekali gus menyatakan ia adalah kes pembunuhan kedua di wilayah itu dalam tempoh dua minggu.

Polis berkata, tiga orang telah ditahan akibat perbuatan tersebut, sambal menambah bahawa pasangan yang masing-masing berusia lingkungan 60-an itu telah disyaki menggunakan ilmu hitam untuk membunuh jiran mereka di sebuah daerah terpencil di negeri Jharkhand.

Selepas khabar angin tersebar mengenai pasangan itu yang dikatakan telah membunuh empat orang menggunakan sihir, kumpulan yang menuntut bela telah mencari pasangan itu lalu mereka dipukul hingga mati serta rumah mereka dibakar.

“Pihak tertuduh berkata, mereka membunuh pasangan itu sebagai membalas dendam akibat kematian empat saudara mereka, yang dipercayai dibunuh pasangan itu menggunakan sihir,” kata pegawai polis Amit Kumar Singh.

Minggu lalu, di sebuah kampung, seorang wanita berusia 60 tahun dibakar oleh jirannya kerana disyaki menggunakan ilmu hitam untuk membunuh bayi yang baru lahir.

Pihak polis telah menahan jirannya itu atas dakwaan membunuh.

Pakar berkata, kepercayaan dalam ilmu sihir dan ilmu ghaib masih berleluasa dalam komuniti suku dan puak tertentu di pedalaman India. Di sesetengah tempat, korban manusia dalam sesebuah ritual juga pernah dilaporkan.

Lebih daripada 2,000 orang dibunuh di India kerana didakwa mengamalkan ilmu sihir antara tahun 2000 dan 2012, berdasarkan data daripada Biro Rekod Jenayah Kebangsaan. Kebanyakan mangsa adalah wanita.

Di negeri-negeri tertentu, termasuk Orissa, telah diperkenalkan undang-undang khas untuk mengawal perbuatan jenayah dilakukan ke atas orang lain yang dituduh mengamalkan sihir atau tahyul.