KEMUNCULAN koronavirus yang berasal dari Wuhan, China, dengan ledakan pelbagai maklumat di platform-platform media sosial telah meletakkan syarikat-syarikat media sosial utama di fasa ujian berat untuk memerangi ‘panicking di kalangan rakyat dunia’ dan paranoia.

Syarikat-syarikat media sosial cuba mengatasi lambakan kritikan bahawa platform mereka telah beralih landasan ke penyebaran maklumat palsu dan berunsur ketakutan yang mengugat kebimbingan masyarakat dunia terhadap virus ini.

China ketika ini berada di bawah tekanan yang kuat terutamanya Beijing sedang menghadapi krisis legitimasi terburuk sejak kebelakangan ini.

Ketika virus ini sedang tersebar, China telah telah menjadi tuan rumah dan dipaksa bertanggungjawab terhadap beberapa teori-teori terbaru yang muncul bahawa virus ini adalah bioweapon buatan manusia semata-mata sehingga jalan-jalan di Wuhan dipenuhi dengan beribu-ribu mayat.

Sehubungan itu, langkah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan wabak korona sebagai "kecemasan kesihatan awam” yang mengugat kebimbangan antarabangsa telah memaksa syarikat-syarikat media sosial seperti Twitter, Google and Facebook memerangi maklumat palsu tentang wabak itu.

Sebelum ini, syarikat-syarikat media sosial telah lama dikritik kerana membenarkan penyebaran maklumat salah di platform berkenaan dan gagal mencari algothrithm untuk memantau berita palsu.

Twitter misalnya telah melihat lebih daripada 15 juta tweet mengenai koronavirus dalam tempoh empat minggu ini dan trend ini dikatakan akan berterusan di Twitter.

Manakala, Facebook mendakwa mempunyai kira-kira 2.5 bilion pengguna bulanan dan berserta gabungan 2.9 bilion pengguna aktif bulanan di seluruh aplikasi lain seperti WhatsApp dan Instagram, mempunyai masalah utama yang membatasi tipuan mengenai virus ini.

Instagram berjanji untuk menyekat lebih banyak hashtag yang dimaklumkan maklumat palsu selepas mendapati kandungan yang dipromosikan oleh akaun anti-vaksinasi masih berkembang di platform ini.

Pencarian "vaksin" di Instagram masih membawa beberapa halaman yang dikaitkan dengan maklumat salah berbahaya.

Walaupun syarikat-syarikat media sosial ini menggunkana taktik pemeriksa fakta dan pengulas yang dibayar untuk membebaskan tuntutan palsu, namun keberkesanan dasarnya masih dipersoalkan.

Twitter dan Google juga telah meningkatkan usaha untuk membimbing pengguna mereka untuk mengesahkan sesuatu sumber berhubung virus ini.

Google telah mengambil pendekatan menerima maklumat daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), termasuk butiran mengenai bagaimana virus itu ditularkan, serta langkah berjaga-jaga yang wajar yang dapat diambil orang, seperti tip mencuci tangan dan mengelak hand-shake.

Google giat mencari pelbagai teori konspirasi koronavirus yang muncul di agensi berita yang membongkar tuntutan-tuntutan yang tidak boleh dipercayai seperti Infowars dan ZeroHedge.

Google mengumumkan apabila netizen mencari maklumat mengenai koronavirus, ia secara automatik akan mendapat notis khas yang dikemas kini dari WHO.

Ini adalah satu usaha terbaik dari syarikat gergasi media sosial dengan badan kesihatan antarabangsa.

Manakala YouTube akan mempromosikan video-video dari sumber yang boleh dipercayai apabila netizen mencari klip-klip vedio mengenai virus ini.

Syarikat ini menasihati netizen-netizen melamari kandungan maklumat dari pengguna yang boleh dipercayai sahaja seperti badan penguatkuasa kesihatan, pakar kesihatan awam, atau badan-badan rasmi yang mencadangkan video yang harus ditonton.

Twitter telah mengambil langkah-langkah untuk benar-benar meletakkan maklumat perubatan yang boleh dipercayai di tangan pengguna.

Sesiapa yang mencari "coronavirus" atau "Wuhan" di Twitter akan dipenuhi dengan mesej yang menggalakkan mereka untuk "mengetahui fakta-fakta," dengan pautan kepada pihak berkuasa kesihatan tempatan, dan platform mengutamakan pihak berkuasa kesihatan negara.

Twitter mendorong netizen-netizen yang mencari informasi coronavirus buat kali pertama perlu melawat saluran maklumat yang rasmi mengenai penyakit ini.

Di Amerika Syarikat, sebagai contoh, Twitter mengarahkan netizen-netizen ke Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, di bawah tajuk highlight "Ketahuilah fakta-fakta." Kempen ini dijalankan di Amerika Syarikat, United Kingdom, Hong Kong, Singapura, dan Australia, dan akan terus berkembang apabila keperluan timbul.

Twitter juga telah melarang dan mengharamkan akaun-akaun tertentu yang menyebarkan teori konspirasi di dalam laman sosial ZeroHedge.

Twitter berkata dalam satu kenyataan bahawa tidak ada bukti usaha yang diselaraskan untuk menyebarkan maklumat tidak disengajakan di atas platform tetapi menambah mereka akan tetap waspada dan telah melabur kebolehan proaktif mereka untuk memastikan trend, pencarian, dan platform media sosial dilindungi daripada tingkah laku yang berunsur jahat.

Manakala, kejutan terbesar adalah dari Facebook iaitu strategi lalu membuat penlabelan terhadap kandungan yang mengelirukan disebalik menghapusnya.

Perubahan terbesar di Facebook adalah membuang kandungan palsu dari Facebook dan menyekat atau menyekat hashtags di Instagram yang menyebarkan maklumat salah berhubung coronavirus.

Kali ini, ia mengehadkan pengedaran maklumat palsu oleh pihak ketiga dan menggunakan Balai Berita sebagai information hub untuk pengguna-pengguna laman web.

Ia memberikan kredit pengiklanan percuma kepada organisasi yang menjalankan kempen pendidikan coronavirus dan telah menambahkan laman-laman sumber menyenaraikan kepalsuan.

Facebook telah mengerahkan pemeriksa faktanya menilai maklumat yang dikongsi dalam suapan beritanya, mengehadkan maklumat yang dianggap tidak tepat atau salah.

Ia juga memanfaatkan maklumat kesihatan awam yang boleh dipercayai dan menyediakan kredit pengiklanan percuma kepada agensi-agensi kesihatan.

Dua hits teratas untuk koronavirus di Facebook adalah private groups, yang memerlukan kelulusan untuk menyertai.

Kumpulan-kumpulan ini berleluasa dengan video yang tidak disahkan, teori konspirasi, dan mewujudkan panik umum.

Penerbitan berita palsu terbaru ini menunjukkan betapa rumitnya menangani maklumat salah di dalam talian, tetapi ia juga menunjukkan bahawa strategi tertentu lebih berkesan daripada yang lain.

Facebook dan Twitter terus menjadi platform yang subur untuk penyebaran teori-teori konspirasi dan maklumat yang tidak baik dan terus menjadi inkubator utama untuk teori konspirasi yang baru.

Cabaran dan langkah proaktif media sosial terhadap virus ini bukan sahaja dapat memperlahankan virus, tetapi juga memperlambat kadar orang ramai hilangan kepercayaan dalam industri.

Maka, adalah digalakkan para netizen mendapatkan maklumat yang sahih berhubung virus Corona ini dan mengelak menyebarkan berita palsu sekiranya tidak mengetahui fakta yang sahih.


* Prof. Madya Dr. Sara Chinnasamy merupakan penganalisis politik dan media sosial dari Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi MARA (UiTM) Shah Alam

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.