SEBANYAK 30 pencipta kandungan digital dari seluruh dunia menubuhkan satu perikatan iaitu Alliance for Creativity and Entertainment (ACE) yang bertujuan melindungi undang-undang pasaran kandungan kreatif dan mengurangkan cetak rompak dalam talian.

Antara yang terlibat termasuk Amazon, AMC Networks, BBC Worldwide, Netflix,The Walt Disney Company, Bell Canada & Bell Media, Canal Group, CBS Corporation, Constantin Film, Foxtel, Grupo Globo, HBO, Hulu, Lionsgate, MGM, Millennium Media, NBCUniversal, Paramount Pictures, SF Studios, Sky, Sony Pictures Entertainment, Star India, Studio Babelsberg, STX Hiburan, Telemundo, Televisa, Twentieth Century Fox, Univision Communications, Roadshow Village dan Warner Bros Entertainment.

Dengan gabungan usaha daripada kesemua syarikat ini, ACE dijangka akan berkembang dalam bekerjasama bagi mengurangkan aktiviti cetak rompak.

Dalam masa yang sama, ACE akan memanfaatkan sumber global anti cetak rompak daripada Motion Picture Association of America (MPAA).

Gabungan itu akan menjalankan penyelidikan dan bekerjasama rapat dengan penguatkuasaan undang-undang itu bagi membendung perusahaan lanun haram.

Selain itu, ACE juga akan memfailkan tindakan undang-undang sivil, membentuk hubungan kerjasama dengan organisasi perlindungan kandungan negara sedia ada dan melaksanakan perjanjian sukarela dengan pihak yang terbabit di internet.