Tutup

Adakah dia (Izzue Islam) mahu kami melutut, sujud? - One Forteen

Adakah dia (Izzue Islam) mahu kami melutut, sujud? - One Forteen
ONE: Perselisihan yang berlaku antara kami sebenarnya boleh dibawa berbincang, tetapi ruang itu tiada. - Gambar fail
AHLI kumpulan Forteen sebulat suara menghormati keputusan Izzue Islam untuk menarik diri daripada kumpulan tersebut biarpun tiada perbincangan antara mereka berempat sebelum pengumuman itu dibuat.

Menurut salah anggota kumpulan Forteen, One atau nama sebenar Mohammad Ridzuan Sharifuddin, dia sudah mencuba untuk berbincang dengan Izzue atau nama sebenarnya Mohammad Izzul Islam Mazlan pada hari Khamis lalu, namun tidak mendapat peluang.

"Perselisihan yang berlaku antara kami sebenarnya boleh dibawa berbincang, tetapi ruang itu tiada.

"Hari Khamis lalu, selepas apa yang berlaku, saya cakap dengan Ameer dan Ariz, tak apa biar saya pergi berjumpa Izzue.

"Kemudian saya merayu pada mereka (Izzue dan isteri yang merangkap pengurus mereka, Awin), walaupun Izzue tak nak bercakap masa itu, saya minta maaf.

"Saya panggil dia dengan nada yang paling lembut, saya kata mari sini, kita borak.

"Tapi Izzue tak mahu dan hanya angkat tangan sahaja tanpa memandang saya dan menolak untuk bercakap. Itu yang membuatkan saya rasa kemaafan itu tidak diterima.

"Saya dah kering air mata, siapa yang tak sayangkan kumpulan ini, kami dah bersama selama tujuh tahun. Sebelum ini apa jua masalah kami hadapi bersama dan berbincang, tapi kali ini tiada kata putus.

"Ruang itu tidak diberikan sebab ego yang sangat tinggi.
Adakah dengan melutut, sujud, baru kemaafan itu akan terima," katanya dalam satu sidang media khas penjelasan berhubungan isu Izzue Islam menarik diri dari Forteen secara mengejut.

Izzue sebelum ini mendakwa kecewa dan berasa dipulaukan oleh ahli yang lain ketika dalam tiga hari sebelum konsert akhir Gegar Vaganza musim kelima (GV5) yang berlangsung Ahad lalu.

Selepas Izzue menarik diri, Forteen kini dianggotai One, Ariz Lufias dan Ameerais Azhar.

Dalam pada itu, Ariz Lufias menjelaskan, punca sebenar perselisihan faham ini adalah disebabkan pemilihan lagu.

"Macam One kata, ini adalah salah faham dan kami tak sempat jelaskan apa-apa. Sebetulnya ketika sesi latihan, kami ada menyanyikan lagu lain dan Izzue menyangka kami menukar lagu tersebut tanpa berbincang dengannya.

"Reaksi dia ketika itu marah dan dia kemudiannya meninggalkan tempat tersebut dan kejadian ini berlaku di depan pihak produksi Astro dan saya rasa tak sesuai.

"Bila One nak explain, dia tak mahu. Jadi kami decide beri dia masa untuk bagi dia cool.

"Tapi bila dia tiba-tiba buat pengumuman untuk keluar tanpa berbincang, kami boleh tepuk tangan kerana itu sahaja reaksi yang boleh kami beri.
"Izzue ini ada moody dia, macam dia sebut masalah tiada suara dalam pilih lagu, saya rasa tak betul, sebab ada je lagu yang kami shortlistedkan untuk disampaikan pada minggu berikutnya merupakan lagu yang dipilih oleh Izzue.

"Jadi bila dia kata kami tak bincang, memang terkilan," jelasnya.

Tambah Ameerais pula, sudah menjadi cara anggota Forteen untuk memberi ruang sewajarnya sekiranya ada salah faham berlaku dan bukannya memulaukan seperti yang diperkatakan Izzue.

"Dah menjadi cara kami untuk memberi ruang sekiranya ada salah faham kerana kami tidak mahu berbincang atau bercakap dalam keadaan marah.

"Tapi tak sangka ia akan berakhir begini. Kami sendiri terkilan dia buat kenyataan itu pada minggu akhir GV5. Sepatutnya pada minggu final itu kita raikan finalis dan kenangan sepanjang program berkenaan," katanya.

Tak pernah cemburu

Ditanya mengenai dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan anggota kumpulan itu cemburu dengan populariti dan rezeki Izzue di dalam bidang seni, Ameerais menolaknya.

Katanya sejak dulu lagi, mereka sentiasa berbangga dengan kejayaan Izzue kerana secara tidak langsung, anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu telah membawa nama kumpulan Forteen bersama.

"Kami hargai setiap apa yang dilakukan. Macam One juga pernah mengharumkan nama di Indonesia dan dia bawa juga nama Forteen.

"Jadi tak ada istilah kami cemburukan dia kerana tujuh tahun bersama bukan jangka masa yang pendek," jelasnya.

Bagi Ariz pula, mereka akan meneruskan perjalanan Forteen bertiga dan mengikut segala jadual yang telah ditetapkan.

Malah, mereka juga tidak menolak untuk mencari ahli baharu, namun bukan dalam masa terdekat ini.

"Bagi mereka yang selalu follow Forteen, tak ada yang pelik melihat kami bergerak bertiga.

"Izzue adalah Izzue dan tak mungkin ada yang sama sepertinya. Tapi kami tidak menolak untuk mencari ahli baharu nanti.

“Cuma buat masa sekarang, kami mahu fokus apa yang dirancang terlebih dahulu," katanya yang tidak menolak untuk bersemuka dengan Izzue apabila tiba masa yang sesuai nanti.


Tag: Forteen, Izzue Islam, artis, selebriti, perpecahan


Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.