Selepas saya menonton The Journey pada 3 Februari lalu, rakan-rakan bertanya, “best tak?”. Saya hanya menjawab, “pergilah tengok”.
Dan selepas Awani 745 pada Khamis lalu menyiarkan berita filem ini memungut kutipan RM10.7juta setakat 19 Februari, saya diajukan soalan yang serupa tetapi dalam nada penegasan.
“Best sangat ke The Journey?”.
Ditayangkan di pawagam serata Malaysia sejak 30 Januari lalu, sejujurnya tiada yang luar biasa mengenai filem ini.
Ia mengisahkan Uncle Chuan yang berpegang teguh pada adat berasa kecewa apabila anak tunggalnya, Bee ingin berkahwin dengan jejaka Inggeris, Benji selepas sedekad menuntut di United Kingdom.
Begitupun, kerana kasih seorang bapa, Chuan bersetuju tetapi dengan syarat. Mereka harus berkompromi dengan keinginannya untuk mengadakan majlis mengikut tradisi.
Malah cara mengundang tetamu juga konvensional dan konservatif iaitu mereka sendiri harus menyerahkan kad jemputan tidak kira di mana lokasinya.
Lalu bermulalah perjalanan Chuan dan bakal menantunya merantau ke pelosok tempat. Tanpa mereka sedar, penjelajahan itu bukan sekadar misi jemputan ke kenduri kahwin, sebaliknya perjalanan mereka mengenal diri dan satu sama lain.
‘Pengembaraan’ The Journey nampaknya memahatkan satu mercu tanda baru untuk industri filem Malaysia.
Ia bukan saja mencatat rekod sebagai filem berbahasa Cina tempatan dengan kutipan tertinggi dalam sejarah.
Malah, sehingga artikel ini ditulis, ia berada di tangga ketiga selepas KL Gangster (RM11.74juta, 2011) dan Ombak Rindu (RM10.9juta, 2011). Tidak mustahil The Journey mampu menandingi kerana tempoh tayangan ada dua minggu lagi.
Tiada yang luar biasa
Merujuk kembali kenyataan saya pada perenggan keempat tadi. Tiada yang luar biasa mengenai filem ini. Justeru, mengapa ia menjadi bualan dan bahan pujian?
Mengapa orang tidak habis-habis memperkatakannya di Twitter? Dan kalau tidak luar biasa, masakan ia boleh mencecah kutipan pecah panggung seperti ini?
Sebenarnya, ‘keajaiban’ yang tercetus ini bertitik tolak dari perkara yang amat asas dalam dunia perfileman iaitu penceritaan yang baik.
Saya tidak menolak faktor sampingan seperti jentera pemasaran yang berkesan serta bajet produksi (RM3juta) yang mencukupi untuk sebuah cereka seperti ini.
Bagaimanapun, tanpa pengarahan yang baik, sesuatu filem itu tidak akan berjaya menawan hati penonton.
Apatah lagi dalam dunia hari ini, ‘word of mouth’ yang disebarkan di media sosial sesama kita lebih mudah untuk dipercayai dan diterima.
Pengarah The Journey, Chiu Keng Guan serta penulis lakon layarnya, Ryon Lee bijak memanipulasikan emosi manusia menerusi sebuah kisah harapan dan perhubungan yang mana kita semua dapat memahaminya.
Meskipun fokusnya terarah kepada komuniti Cina, penonton yang bukan berbangsa Cina seperti saya tidak berasa terasing kerana gambaran Malaysia itu wujud tanpa terasa dipaksa.
Selain tangkapan kamera yang menawan dengan latar belakang panorama indah negara ini, penonton dapat merasakan ‘kejujuran’ dalam setiap patah perkataan.
The Journey adalah sebuah cerita ringkas yang disampaikan dengan efisyen dan tidak berpura-pura untuk menjadi sesuatu yang bukan dirinya.
Sokongan dan kepercayaan
Selain itu, saya juga percaya dengan satu lagi ‘rahsia’ besar yang menyumbang kepada kejayaan The Journey iaitu sokongan.
Saya menonton filem ini pada waktu tayangan 11.45 pagi pada hari terakhir cuti umum Tahun Baru Cina. Dewan panggung bukan saja penuh, malah saya melihat mereka yang datang adalah bersama keluarga dalam kumpulan yang besar.
Saya sendiri duduk diapit oleh seorang lelaki berpangkat datuk dan seorang wanita berpangkat nenek. Ya, saya terdengar esakan kecil mereka menangis.
Situasi ini tidak pernah saya rasai untuk filem berbahasa Melayu.
Saya tidak berniat untuk menaikkan isu perkauman, tetapi saya terkilan.
Filem Melayu yang secara besarnya mewakili ‘jenama’ filem Malaysia rata-rata menerima sambutan lembab lewat kebelakangan ini.
Saya bukan mengatakan The Journey tidak layak menjadi wira, tetapi pembikin filem Melayu perlu mengambil iktibar dan teladan dari kejayaan filem ini.
Sedar atau tidak, pembikin filem Melayu mempunyai lebih banyak kelebihan. Antaranya dari aspek bantuan dana serta peluang publisiti media massa. Malah, pasaran dan sasaran demografi juga meluas.
Justeru, untuk mendapatkan sokongan penonton sekuat The Journey, tepuk dada tanyalah selera.
Peluang untuk tumbuh
Pengalaman menjadi salah seorang juri Festival Filem Malaysia (FFM) ke-25 tahun lalu, memberi saya sedikit gambaran tentang kemampuan pembikin-pembikin filem berbahasa Cina tempatan.
Mungkin kerana peluang yang terhad, setiap filem itu (antara yang bertanding ialah Petaling Street Warriors dan Ah Beng: Three Wishes) dihasilkan dengan penuh ketelitian, bukan saja dari aspek rekaan produksi tetapi juga jalan cerita yang jelas dan lakonan yang dipercayai.
Sayangnya, mereka tidak tersenarai untuk kategori-kategori utama seperti Pelakon Wanita Terbaik, Pengarah Terbaik apatah lagi Filem Terbaik.
Saya tidak mengatakan The Journey adalah sebuah naskhah yang sempurna yang mampu membolot kesemua anugerah untuk FFM akan datang.
Namun, saya gembira sekiranya penganjur tahun ini dapat membuka lebih peluang sama rata kepada pembikin-pembikin filem bukan berbahasa Melayu. Saya percaya dengan cara ini pertumbuhan filem Malaysia menjadi lebih sihat.
Saya juga berharap selepas artikel ini diterbitkan dan anda selesai membacanya, saya tidak akan lagi ditanya soalan sama ada filem The Journey ‘best atau tidak?’.
Syazwan Zakariah
Sat Feb 22 2014
Pengasas FTX, Sam Bankman-Fried dipenjara 25 tahun
Bankman dituduh mencuri AS$8 bilion daripada pelanggan dan pelabur syarikat pertukaran mata wang kripto FTX yang kini telah muflis.
Melaka sasar nilai pelaburan RM10 bilion, fokus 10 sektor
Kerajaan negeri berada di landasan terbaik dengan sasaran nilai pelaburan RM10 bilion, apabila meletakkan 10 sektor industri sebagai fokus utama pada tahun ini.
Sabah akan pelbagaikan sumber ekonomi - Ketua Menteri
Sabah tidak boleh hanya bergantung kepada dagangan sumber sedia ada terutama kelapa sawit, minyak dan gas dalam membangunkan ekonomi negeri.
Sarawak perkasa industri hiliran untuk hasilkan produk kayu bernilai tinggi
Kerajaan Sarawak akan terus memperkasakan industri hiliran seperti penghasilan biojisim bagi meningkatkan lagi pengeluaran produk kayu nilai tambah tinggi.
Duta, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia perlu mahir pelaburan, perdagangan
Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan mahu perwakilan ke luar negara iaitu Duta Besar dan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia mahir dalam aspek perdagangan bagi membawa masuk pelaburan ke dalam negara.
Malaysia kekal komited usaha reformasi ekonomi, terima inovasi dan pembangunan mampan
Malaysia kekal komited dalam usaha mereformasi ekonomi dan pada masa sama, bersedia menerima inovasi serta pembangunan mampan, kata TPM Fadillah.
PSM adakan mesyuarat pascanilai padang SNBJ awal minggu depan
Perbadanan Stadium Malaysia bakal mengadakan mesyuarat pascanilai (post-mortem) berkenaan isu padang SNBJ pada awal minggu hadapan.
Nyawa tiada nilai, maruah pula dibuat main oleh Israel
Sudahlah kejam, jijik, tidak beradap pula. Tidak cukup dengan kekejamannya membunuh berpuluh ribu rakyat Palestin, nyawa manusia di bumi Gaza itu bagaikan tiada nilai buat mereka. Dalam beberapa video yang tular baru-baru ini, tentera Israel dengan bangganya memperolok maruah rakyat Palestin dengan bermain pakaian dalam wanita yang ditemui di rumah-rumah penduduk di situ.
Libya giat langkah kumpul derma untuk Gaza
Libya tampil dengan beberapa inisiatif mengumpul dana untuk dihantar ke Gaza.
Antara kempen bantuan yang diiktiarkan termasuk kempen yang bermatlamat untuk mengumpul 2,000 tan bantuan yang akan dimuatkan ke dalam kapal berlayar dari Misrata ke Pelabuhan Arish sebelum ianya dihantar ke Enklaf Gaza menerusi laluan Rafah.
Antara kempen bantuan yang diiktiarkan termasuk kempen yang bermatlamat untuk mengumpul 2,000 tan bantuan yang akan dimuatkan ke dalam kapal berlayar dari Misrata ke Pelabuhan Arish sebelum ianya dihantar ke Enklaf Gaza menerusi laluan Rafah.
Kisah bayi Leila Jeneid bukti Israel tidak berhati perut
Leila Jeneid, bayi yang berusia dua bulan belum lagi berkesempatan merasai nikmat hidup dan mendapat pelukan mesra keindahan dunia. Baru sahaja mencelik mata, dia sudah diuji dengan kesengsaraan kekurangan zat sehingga menyebabkannya berakhir di hospital.
Pengarah filem 'Ola Bola' dan 'The Journey', Chiu Keng Guan lebar sayap ke China
Filem 'On Your Mark' arahan Chiu Keng Guan akan mula ditayangkan di China bermula 18 Jun ini.
'Mahathir: The Journey' selesai jalani penggambaran
Naskhah terbitan Reliance Media Group ini antara lain memaparkan kisah sosok Tun Dr Mahathir Mohamad secara dekat menerusi layar perak.
Marina anggap filem 'Mahathir, The Journey' memalukan
Anak sulung kepada perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad itu tampil mengatakan bahawa beliau dan ahli keluarga yang lain tidak mengetahui mengenai filem berkenaan.
Cintai diri sendiri tanpa syarat, mesej utama filem terbaru Chiu Keng Guan
Chiu yakin filem terbarunya bakal memberi impak besar kepada masyarakat hari ini yang menganggap kecantikan adalah segalanya.
Polis Evo catat sejarah kutip RM17.30 juta, padam rekod The Journey
Filem Polis Evo mencatat sejarah apabila mengutip RM17.30 juta di pawagam sekaligus memadamkan rekod filem The Journey.
'The Journey' terima anugerah daripada Malaysia book of Records
Filem The Journey meraih penghargaan Anugerah Pencapaian Seni dan Hiburan yang Memberangsangkan dalam Malaysia Book of Records (MBR).
Tayangan perdana 'The Journey' di Eropah
Filem Malaysia paling laris 'The Journey' akan mengambil bahagian di Festival Filem Udine Far East ke-16 di Udine, Itali.
Filem pecah panggung The Journey kini ke ruang tamu rumah anda
Filem pecah panggung yang berjaya mengutip RM17.6juta di pawagam sekaligus menjadi filem paling laris dalam sejarah The Journey kini ditayangkan di Astro First.
Aaron Aziz tidak cemburu kejayaan The Journey
Pelakon Aaron Aziz menyatakan dirinya tidak cemburu dengan kejayaan filem terlaris Malaysia, "The Journey".
Kejujuran dan realiti hidup tawan hati penonton - Tiara
Datin Seri Tiara Jacquelina tidak menganggap "The Journey" sebuah filem Cina, sebaliknya sebuah karya tempatan yang patut dibanggakan.