Adiwira Metrofulus, Cicakman kembali menemui penonton dengan sekuel terbaru Cicakman 3 pada 12 Mac ini.

Seperti yang diketahui umum, dua filem Cicakman sebelum ini diterajui oleh pelakon dan pelawak Saiful Apek, namun kali ini ia dilakonkan oleh pelakon, pengacara, penyanyi dan pelawak Zizan Razak.

Kata Zizan, dirinya tidak mahu dibayangi lakonan Saiful dan jalan cerita sendiri sudah menunjukkan kelainan kepada wataknya sebagai adiwira Cicakman sekuel yang ketiga ini.

“Saiful Apek dengan caranya tersendiri. Saya sendiri takut jika disamakan namun setelah diterangkan oleh pengarah, saya tahu watak yang saya jayakan ini lain dari watak Saiful dalam Cicakman sebelum ini.

"Jalan cerita juga dari sisi berbeza. Dalam Cicakman 3, Saiful telah bersara menjadi adiwira dan saya mewarisi perjuangannya. Dalam masa yang sama, watak saya sebagai Man adalah selain adiwira adalah sebagai suami dan juga bapa. Jadi di situ ada kematangan pada watak Cicakman kali ini, ” jelas Zizan yang ditemui di majlis pelancaran trailer filem Cicakman 3 di Pavilion, Kuala Lumpur pada Rabu.


cicakman3
Zizan Razak dalam salah satu babak dalam Cicakman 3 - Foto KRU Studio

Filem Cicakman 3 yang digarap oleh dua pengarah Yusry Abdul Halim dan Ghaz Abu Bakar ini turut berkolaborasi dengan studio-studio gergasi tanah air iaitu KRU Studios, Grand Brilliance dan Astro Shaw.

Selain Zizan, Cicakman 3 turut dibarisi oleh Lisa Surihani dan Fizz Fairuz.

Bagi Lisa yang pertama kali berlakon di bawah arahan suaminya, Yusry, pengalaman tersebut amat menyeronokkan.

“Kami sangat profesional dan saya seronok berlakon di bawah arahan suami sendiri. Tiada masalah” kata Lisa di dalam majlis yang sama.


cicakman3
Lisa sebagai Linda dalam Cicakman 3 - Foto KRU Studio

Manakala Yusry yang turut berada di sebelah Lisa ketika wawancara tersebut berkata Lisa sangat komited untuk wataknya dan tidak mengambil kesempatan walaupun berstatus isteri pengarah.

“Lisa banyak bertanya tentang wataknya sebagai Linda dalam filem Cicakman 3 ini. Dia banyak buat kajian mengenai wataknya dan kiranya tidak sambil lewa walaupun dia adalah isteri saya,” jelas Yusry.

Kata Yusry, walaupun filem ini diarah oleh dua pengarah, ia tidak sedikit pun menganggu perjalanan pengambaran Cicakman 3. .

“Saya sudah banyak kali bekerja dengan Ghaz, jadi saya sudah tahu cara kerjanya. Jadi tak timbul perselisihan faham. Apa yang pasti, segala yang dilakukan adalah bagi memberikan yang terbaik buat filem ini,” kata Yusry.



Menurut Ghaz pula, dia senang bekerjasama dengan Yusry yang merupakan seorang yang mudah menerima cadangan dan idea.

“Gabungan dua pengarah didalam satu set penggambaran jarang berlaku di Malaysia.
Walaubagaimanapun, Cicakman 3 merupakan filem yang besar dan ianya menjustifikasikan keperluan tersebut. Saya dan Yusry sering bertukar pendapat semasa penulisan skrip, penyediaan papan cerita, di lokasi penggambaran dan hasilnya memang cukup kemas dari pelbagai sudut,” kata Ghaz.

Cicakman 3 masih mengekalkan genre aksi komedi dengan lawak jenaka yang lebih lucu dan bersahaja, aksi yang lebih mantap serta elemen drama yang menyentuh hati.

Bandaraya Metrofulus pula dihidupkan semula dengan penggunaan CGI yang lebih kemas hasil kematangan artis-artis kesan khas visual di KRU Studios yang kini sudah masuk tahun yang ke 10 di dalam bidang penerbitan filem.

Pada sidang media yang sama, KRU Studios, Grand Brilliance dan Astro Shaw turut mengumumkan kerjasama dengan Kit Kat sebagai penaja rasmi Cicakman 3.